De meeste wetenschappers gaan ervan uit dat aardolie en aardgas fossiele brandstoffen zijn.
In tegenstelling tot steenkool en bruinkool, die in een moerassige omgeving werden gevormd, vormde de voorloper van aardolie, het kerogeen of aardwas, zich op de zeebodem. Noodzakelijk was dat die zeebodem zeer zuurstofarm was, waardoor de bezinkende organismen niet volledig konden worden verteerd door aaseters of bacteriën. Zo vormde zich, ten gevolge van gedeeltelijke afbraak van de organische materie door anaerobe bacteriën, de kerogeen, die te vinden is in de zogenaamde teerzanden. Als de kerogeen bevattende sedimenten later diep begraven werden onder andere sedimenten, kon het gebeuren dat de temperatuur opliep tot tegen de 100 graden Celsius. In dat geval werd de kerogeen omgezet in aardolie. Bij nog hogere temperaturen werd hij omgezet in aardgas. Aardolie of aardgas is veel lichter dan steen en water, dus de fossiele brandstof werd, als het bovenliggende gesteente poreus genoeg was, naar boven gedrukt. Vaak stuitte de aardolie of het aardgas dan uiteindelijk op een ondoordringbare laag, en daar vormde zich dan een aardolie- of aardgasvoorkomen.
fremar
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Aardgas is ongeveer 300 miljoen jaar geleden al ontstaan. Omdat de werelddelen toen nog met elkaar verbonden waren, lag het Nederland van nu dichter bij de evenaar dan tegenwoordig. Er groeiden dan ook tropische planten. Toen die planten doodgingen, bleven ze op de grond liggen en veranderden langzaam in steenkool. Hierbij kwam gas vrij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Men dacht vroeger dat aardolie en aardgas ontstonden uit resten van rottende zeedieren en planten.
Voor steenkool ,bruinkool , turf en veen gaat dit op.
Dit zijn rotte planten.
Maar vandaag de dag is men het daar niet meer over eens (de stelling hierboven van Fremar klopt enigszins in een oudere visie en gaat gedeeltelijk op )
Het is professor Gold die met een merkwaardige conclusie kwam na het bestuderen van basalt en graniet in Noorwegen en Zweden : aardolie (en in mindere mate gas bevonden zich onder ondoorlaatbare steenlagen ... die onmogelijk een verband houden met de rottings thesis. Het verdict luidt als volgt : aardolie was reeds aanwezig bij de vorming van de Aarde en is steeds aanwezig geweest in de Aardkorst.
Men heeft zelfs vermoedens 'aard'olie aan te treffen op sommige manen in ons Zonnestelsel.
Waarschijnlijk zijn beide thesissen : rotting en permanente aanwezigheid juist .....men weet echter niet in welke verhouding beiden tot elkaar staan.

Toegevoegd na 3 minuten:
Lees artikel over petroleum in de biografie van Thomas Gold (jaren 50)

Toegevoegd na 5 minuten:
http://en.wikipedia.org/wiki/Abiogenic_petroleum_origin

Toegevoegd na 12 minuten:
http://origeminorganicadopetroleo.blogspot.com/2011/01/thomas-gold-professional-papers.html