Verschuiven de aardpolen , en draaien ze om?

de Noordpool van 1831 tot 2005 is te zien. (De gegevens van 2006 zijn nog niet bekend.) De afstand die in deze 174 jaar is overbrugd bedraagt 1.427 kilometer. Waar gaat het naartoe?

Opmerkelijk is dat er in de eerste 73 jaar slechts 112 kilometer is afgelegd, en er om een of andere reden een versnelling is opgetreden. De afstand die toen in een eeuw werd afgelegd gebeurt nu in ongeveer 5 jaar tijd.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (2)

ja de polen draaien af en toe om.

er is voldoende bewijs waaruit blijkt dat om de zoveel tijd de polen omdraaien het magnetische noorden word dan het zuiden en omgekeerd dit gebuerd eens de de zoveel duizen jaar
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik merk wat paniek in je vraag.
In ons korte mensenleven, die in deze moderne tijd ook nog eens zeer hectisch is, verliezen we uit het oog dat de aarde altijd in dynamiek is geweest! We hebben het goed, geen honger en over het algemeen niets te klagen in ons veilige westen. Echter zijn we in de veronderstelling dat dit wel altijd zo zal blijven.

Het verschuiven van de aardpolen heeft vaak in de geschiedenis plaatsgevonden. En de aarde met de natuur die zich daarop bevindt heeft zich altijd gered! Ook de mensheid. Het wordt pas link als de mens wilt gaan ingrijpen. Dat zou pas écht catastrofaal kunnen zijn. De mens heeft namelijk herhaaldelijk getoond niet in staat te zijn om die soort complexe natuurlijke bewegingen te begrijpen en daarop bij te sturen. Voorbeelden te over, zoals in het klein, het waddengebied.

Je kunt uiteindelijk niets doen. Ga je bezig houden met dingen waar je wel wat aan kunt doen, zoals de schade die de mens aan de natuur aanricht, in plaats van de schade die de natuur aan de mens zou kunnen aanrichten. (dat is niet aan jouw als vraagsteller persoonlijk gericht, hoor)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een mooi gezichtspunt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ bedankt voor je antwoord.
Zeer inspirerend