wat is de inhoud van de grandcanyon ? en kunnen we daar niet al het overtollig water in laten lopen. om daar weer energie uit op te wekken.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad Baghera, ik weet ook niet welk overtollig water hij bedoelt. :P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat hij bedoelt het water waardoor de zeespiegel stijgt.

Antwoorden (4)

Ja, laten we dat natuurgebied volpompen! Strak plan!

Even serieus en antwoord gevend op de vraag.

De inhoud van de Grand Canyon is een overweldigend landschap waar verschillende dieren (34 soorten zoogdieren, waarvan 15 knaagdiersoorten en 8 vleermuissoorten) leven. Hiernaast zullen er ongetwijfeld nog meer diersoorten zijn (insecten en dergelijke bijvoorbeeld).

Of we daar overtollig water in kunnen laten lopen? Ja, dat zal vast kunnen. De vraag is dan: waar haal je overtollig water vandaan en hoe ga je de Grand Canyon zo afsluiten dat het erin blijft zitten. Het gebied is namelijk 29 kilometer breed en een kilometer diep.

Al met al denk ik dat het wel zou kunnen (in THEORIE), maar dat het voordeel van meer energie bij lange na niet opweegt tegen het verlies van zo'n prachtig en overweldigend stuk natuurschoon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb nooit anders beweerd. ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
^^
Ligt eraan welk water je bedoelt. Zout water? Nee, Grand Canyon is niet groot genoeg. Zoet water? Nee, want dat is elders nodig. Er is geen overschot aan zoet water...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De inhoud van de Grand Canyon is megantisch, maar in vergelijking met het volume water dat in de wereldzeeën zit, natuurlijk maar peanuts. Het nu afsmeltende gletsjerwater van het landijs in de Grand Canyon pompen lijkt me niet echt haalbaar, want hoe ga je al dat water van de smeltende gletsjerkappen transporteren naar Utah en Nevada?

De bovenstroom van de Grand Canyon wordt trouwens al gebruikt voor het winnen van energie. De rivier de Colorado stroomt door de Grand Canyon. Lake Powell (in de Colorado River) is een kunstmatig meer dat de Colorado River tegenhoudt. De Glenn Canyon Dam is de stuwdam waarin de waterkrachtcentrale zich bevindt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het even naar beste eer en geweten doorgerekend in mijn reactie hieronder... Peanuts vergeleken bij AL het oceaanwater op de aarde, jazeker, maar toch ook zeker niet helemaal niets... Het verraste mij ook; wellicht kun je een rekenfout vinden?
Ik vind het wel een interessante rekenvraag...

Wat betreft de inhoud van de crand canion; wiki ( http://en.wikipedia.org/wiki/Grand_Canyon ) zegt over de afmetingen: "The Grand Canyon is 446 km long, up to 29 km wide, and attains a depth of over 1,800 metres" dus als je dat uitrekent is de inhoud van de Grand Canyon in liters: 4460000 decimeter (446 km) x 290000 decimeter (29 km) x 18000 decimeter = ongeveer 23,3 biljard liter! (23281200000000000 liter). En dat is ENORM RUIM gerekend, want de canyon is natuurlijk lang niet overal zo breed en zo diep. Laten we zeggen 18 biljard liter? Dan neem je het nog zéér ruim denk ik.

Dat spuit je niet even vol met de tuinslang... En dat klinkt als een heleboel... Maar als we even doorrekenen: de oppervlakte van de oceanen van de wereld is ongeveer 360 miljoen vierkante kilometer ( http://en.wikipedia.org/wiki/Ocean ). Dat is 360 biljoen vierkante meter, dus 36 biljard vierkante decimeter.

Dus als je 1 decimeter water van de oceaan aftapt heb je ongeveer 36 biljard liter.

Je zou dus MAXIMAAL een halve decimeter (5 centimeter) water van de oceanen op aarde kunnen aftappen en dat in het Grand Canyon laten lopen. En dan nog uitgaande van wel een zeer ruimtelijke Grand Canyon, en bovendien alléén de oceanen meerekenend en niet alle niet-oceanische wateren die er nog op zijn aangesloten.

De zeespiegelstijging in de 20e eeuw was ongeveer 2 milimeter per jaar, dat betekent dat je op die manier dus 25 jaar oceaanspiegelstijging weg zou kunnen werken. Zeer toegeeflijk gerekend.

Klinkt nog best interessant dan toch! :)

Afgezien van de vraag of je dat enorme natuurgebied wilt verpesten met zout water, en hoe lang het uberhaupt zou duren om zo veel water te verpompen, is de vraag natuurlijk wel hoe veel energie het kost om zo vreselijk veel water naar het canyon te pompen en of de daarvoor benodigde energie niet genoeg is om de poolkappen weer zodanig te doen smelten dat je het hele effect weer teniet doet. Plus een dergelijke hoeveelheid liters water weegt erg, erg veel meer dan zo'n hoeveelheid lucht dus vraag ik me daarna nog af of dat niet een enorm tectonisch effect zou hebben...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi rekenwerk! Ik zou alleen uitgaan van de helft van het berekende volume omdat de kloof op veel plekken echt stukken minder diep en stukken minder breed is; je moet maar eens even op Google Earth kijken hoe hij er uit ziet van bovenaf. En verder ben ik natuurlijk te lui om je rekenwerk na te rekenen als gamma-nerd zijnde ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het heel ruim genomen op 18 biljard liter, omdat dat mooi netjes op de helft van 36 biljard liter oceaanoppervlakte uitkwam :D Maar dank :)