Weet iemand een makkelijke manier om de plaatsen van noord holland te onthouden?

ik krijg over morgen een topografie toets dat is een soort toets waar je plaatsen uit je hoofd moet leren en op moet schrijven.
ik zoek een makkelijke manier om het te onthouden
want ik kan het moeilijk onthouden
Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En? Voldoende gehaald?

Het beste antwoord

Het beste kun je de plaatsen die in een bepaald gebied dicht bij elkaar liggen proberen te onthouden. Als je de bron bij dit antwoord aanklikt kun je zelf oefenen. Ik ga ervan uit dat je met Noord Holland de provincie Noord Holland bedoelt. Enkele voorbeelden: in het Gooi liggen de plaatsen Hilversum, Naarden, Bussum en Huizen dicht bij elkaar. Bij Amsterdam liggen Amstelveen en Zaanstad dichtbij. In het midden van Noord Holland liggen van west naar oost Alkmaar, Heerhugowaard, Hoorn en Enkhuizen.
Helemaal bovenin (in de Kop van Noord Holland), ligt Den Helder. Daarboven ligt het eiland Texel (hoort ook bij Noord Holland). Tussen Hoorn en Amsterdam ligt Purmerend. De grote plaats ten westen van Amsterdam (dichtbij de Noordzee) is Haarlem (de hoofdstad van Noord Holland). Je kunt heel goed oefenen met de kaart: je kunt zoekopdrachten op verschillende niveaus instellen, je kunt ook de plaatsnamen bij de nummers krijgen ("weergave oefenblad" aanklikken), je kunt de kaart groter klikken. Succes, als je nog meer wilt weten, hoor ik het wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Zorg dat je de plaatsen die je moet weten genummerd op een kaart hebt en ook een blad waar je het kan invullen. Kopieer dit blad een paar keer en maak er elke dag 1. Controleer na het maken wel goed wat je fout hebt gedaan, zo leer je het en hoef je er niet veel voor te doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maak zelf ezelsbruggetjes, hierdoor kun je het beter onthouden. Bijvoorbeeld met de eerste letters van de plaatsen of met de vorm van de stad. Zo heeft Haarlem (als je goed fantaseert) wel een beetje de vorm van een haar. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een ezelsbruggetje voor jezelf maken. Voorbeeld: teken een lijntje tussen alle steden die je moet kennen, zodat je een soort 'paadje' krijgt. Kijk goed hoe dat paadje er uit ziet.

Neem de eerste letter van de steden langs dat 'paadje' en maak een grappige zin met woorden die met die beginletters beginnen. Loop met je vinger langs het paadje terwijl je die zin uit je hoofd leert. Je kent nu al de beginletters van de steden, dan wordt de stad er bij bedenken een stuk makkelijker!

Dit is eigenlijk net zoiets als het ezelsbruggetje om de volgorde van de planeten uit je hoofd te leren:
Maak Van Acht Meter Japanse Stof Uw Nachtjapon(Mercurius Venus Aarde Mars Jupiter Saturnus Uranus Neptunus).