Waarom buigt een tornado op het noordelijk halfrond af naar links (Tegen de klok in)?

Waarom buigt een tornado op het noordelijk halfrond af naar links, als normaal de wind op het noordelijk halfrond afbuigt naar rechts (Met de klok mee) volgens het corioliseffect?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (3)

Dat moet te maken hebben met de draaiing van de aarde om zijn as.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er moet een onderscheid gemaakt worden tussen orkanen en tornado’s.
Het verloop van een orkaan is al lang op voorhand te voorspellen , gaat over een groot gebied en draait volgens het corioliseffect. ( de kernen ontstaan vrijwel allemaal net boven het evenaarsgebied in de oceanen)
Een tornado daarentegen is veel plaatselijker , maar enkele uren van tevoren te voorspellen en zeer kort van levensduur.
De meeste tornado’s komen voor in de zogenaamde Tornado-alley in het Zuid Oosten an de Verenigde Staten. (van februari tot begin juli)
Er zijn kaarten die het verloop van tornado’s weergeven meestal Zuid -Noord /Noord-Oostwaarts.(maar er zijn veel uitzonderingen ....onvoorspelbaar)
Het is nu wel zo dat orkanen kunnen gepaard gaan met tornado’s en waterhozen…..maar die tornado is dan wel een nevenverschijnsel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is niet helemaal waar wat je zegt. Er zijn kleine tornado's of windhozen geweest die op het noordelijk met de klok meedraaiden, waarschijnlijk als gevolg van lokale omstandigheden. Maar over het algemeen, met name, grotere tornado's, de orkanen en cyclonen draaien zij tegen de klok in(zie ook uitleg van beestie boven).
Hoe dat komt? Je moet je het volgende voorstellen. Een grote ronddraaiende cirkel met daarin een kleinere cirkel. Die grote dat is de Aarde. Die draait op het noordelijke halfrond naar links(=het oosten), dus tegen de wijzers van de klok in. Die kleine cirkel is een lage druk gebied, jouw tornado. In zo'n gebied willen de luchtdeeltjes van buiten die kleine cirkel naar het midden, m, ervan gaan. Stel je een luchtdeeltje voor als een punt op de kleine cirkel. Het centrum van die kleine cirkel, m, verplaatst zich door de draaiing van de Aarde telkens naar rechts(gezien vanuit het standpunt het luchtdeeltje!). Het luchtdeeltje moet zijn koers dus telkens naar rechts(tegen de klok in!) aanpassen. Vanuit de positie van m gaat het deeltje dus telkens naar links. Als gevolg daarvan draaien alle luchtdeeltjes in een lage luchtdruk gebied tegen de wijzers van de klok in. Dit wordt het corioliseffect genoemd. Op het noordelijke halfrond moet jij je een punt, een luchtdeeltje, op de evenaar voorstellen dat naar een vast punt, dat dus niet meedraait, op een hogere breedtegraad, wil en dus telkens zijn koers naar links, tegen de klok in, moet bijstellen.
[Overigens bij een hoge luchtdruk gebied wil een luchtdeeltje juist van het centrum, m, van de kleine cirkel, naar een vast punt buiten de grote cirkel en moet zijn koers dus iedere keer naar rechts(= met de klok mee) wijzigen, omdat de Aarde naar links draait]

Toegevoegd na 6 minuten:
moet natuurlijk zijn bij de zin 'op hogere breedtegraad........naar links, -> met de klok mee. Foutje, bedankt.