Groningen Airport ligt in Eelde en dat ligt in Drenthe, waarom heet het dan Groningen Airport?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze nemen bij voorkeur een plaatsnaam of plaatsnamen die bij het grote publiek bekend is/zijn en dichtbij het vliegveld ligt/liggen. Maastricht/Aachen Airport ligt niet in Maastricht en ook niet in Aachen. Amsterdam Airport ligt niet in Amsterdam.

Het beste antwoord

Het heet "Groningen Airport Eelde", dit zal waarschijnlijk komen omdat het bedrijf dat dit vliegveld exploiteert Groningen Airport Eelde NV heet. De provincies Groningen en Drenthe hebben beiden 30% van de aandelen in handen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is geen verklaring van de naam, want waarom heet het bedrijf dan GRONINGEN Airport Eelde? De vraag is in feite waarom de naam Groningen er in voor komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En het antwoord is dat Groningen 30% van de aandelen heeft, als ik het goed begrijp.

Andere antwoorden (3)

Luchthavens worden meestal genoemd naar de dichtstbijgelegen grote stad. En dat is in dit geval Groningen. De luchthaven ligt inderdaad net in Drenthe, onder Eelde, vlakbij de grens met provincie Groningen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Schiphol ligt ook niet in Amsterdam. Het ligt in de gemeente Haarlemmermeer. Toch, als ik naar een bestemming vlieg waar ik zo'n formuliertje moet invullen (met leuke meerkeuzevragen, zoals "heeft u moorden gepleegd? ja/nee", of "smokkelt u wapens? ja/nee"), dan moet ik ook invullen waarvandaan ik op deze vlucht ben vertrokken (alsof ze dat zelf niet weten). Ik vul dan toch echt Amsterdam in, en niet Haarlemmermeer...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op zo'n formuliertje staat meestal ook dat het naar waarheid moet worden ingevuld. Toch apart dat je op zo'n formuliertje moet gaan liegen omdat "" men" blijkbaar niet wil weten dat Schiphol toch echt in de Haarlemmermeer ligt ;-)
Vliegveld ligt inderdaad in Eelde, maar het heeft te maken met aandelen zoals eerder genoemd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is makkelijker voor buitenlandse toeristen. Veel luchhavens worden genoemd naar de stad waar ze het dichtst bij liggen, vooral indien ze dichtbij een stad liggen waar veel mensen graag heen willen reizen. Ook Schiphol, in het buitenland aangeduid als Amsterdam Airport ligt in de gemeente Haarlemmermeer en niet Amsterdam.

Toegevoegd na 2 dagen:
Waarschijnlijk is het juiste antwoord een combinatie van het eerstgenoemde antwoord en mijn antwoord.