Waarom wil de WTO landbouwsubsidies niet afschaffen?

Terwijl ze wel importheffingen en exportsubsidies willen afschaffen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K

Antwoorden (1)

Ik vermoed dat hierbij nationale belangen en politiek een grote rol spelen . De Verenigde Staten geven naast de steun van de WTO , nog eens eigen subsidies voor landbouwproducten waarvan een groot deel van de wereld de producten afkeurt ( genetische manipulatie en hormonen). De overschotten worden dan juist naar economisch zwaar getroffen gebieden gestuurd (bijv. Haiti) , die door het aanvaarden van hulp ... in de toekomst volledig afhankelijk worden van vooral Amerikaanse multinationals (genetics) ...waarbij ten slotte alleen de werkverschaffing in de Verenigde Staten wel bij vaart.
Hetzelfde perverse effect zijn de Europese melkoverschotten , die in West Afrika aan dumpingprijzen op de markt komen ,zodat de eigen zuivelproducten onverkocht geraken; Het zijn op het eerste gezicht Win-win operaties : Europa is zijn overschotten kwijt en de bevolking in Afrika kan genieten van hoogwaardige zeer goedkope producten. Maar anderzijds wordt het voor bijv. plaatselijke boeren (ook vissers) bijna onmogelijk een toekomstperspectief te hebben :dat is het perverse.
Anderzijds is er het Westen ...maar ook India ,Thailand, Rusland....waar de boeren subsidies (van WTO en nationaal) krijgen om de plaatselijke economie te stimuleren en voor de eigen werkgelegenheid te voorzien.
Een complex gegeven ....waar de nationale politiek eerder de neiging heeft voor eigen portemonnaie te spreken ipv van alles in een globale context te plaatsen.
Dit is alleen een eigen mening;

.... allicht spelen nog andere factoren , waar wij het fijne niet altijd van kennen ( corruptie , belangevermenging , vriendjespolitiek ....om een paar te noemen)