waneer is italie bij de Europese unie gekomen

ik doe een spreekbeurt over italie en ik wil weten waneer italie bij de Europese unie is gekomen in welk jaar

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

italie is er niet bijgekomen maar was 1 van de 6 landen die ermee begonnen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Italie werd lid in 1957.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Italië was een mede-oprichter van Europese communautair-nu Europese Unie (De EU) 1951.Italië werd toegelaten aan De Verenigde Naties in 1955 en is een lid en een sterke verdediger van Noordatlantische Verdragsorganisatie (NAVO), Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO), Algemene Overeenkomst betreffende tarieven en handel/Wereldhandelsorganisatie (GATT/WTO), Organisatie voor Veiligheid en Samenwerking in Europa (OSCE), en Raad van Europa. Zijn recente draaien als roterend Voorzitterschap van internationale organisaties omvatten CVSE (de voorloper van OSCE) in 1994 G8, de EU in 2001 en vanaf Juli aan December 2003.

http://kunst-en-cultuur.infonu.nl/geschiedenis/51501-geschiedenis-van-de-eu.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Italië in WOII

Tijdens de Tweede Wereldoorlog vocht Italië onder Mussolini aan de kant van Duitsland tegen de geallieerden. Echter al tijdens de oorlog werd Mussolini ten val gebracht en werd er een nieuwe regering gevormd die een wapenstilstand sloot met de geallieerde mogendheden.

De EGKS (1951)

Na het einde van de oorlog probeerde de christen-democratische regering de groeiende invloed van de Communistische Partij tegen te gaan door aansluiting te zoeken bij het Westen. Italië was dan ook, ondanks het feit dat het slechts beschikte over een kleine kolen- en staalindustrie, enthousiast over het voorstel van de Fransman Schuman om een Europese Gemeenschap voor Kolen en Staal (EGKS) te gaan vormen. Op 18 april 1951 werd in Parijs het verdrag tot oprichting van de EGKS (ook het verdrag van Parijs genoemd) ondertekend door zes Europese landen: Frankrijk, Duitsland, Italië en de Benelux-landen. Met deze Gemeenschap kwam het Europese integratieproces op gang.

Verdragen van Rome (1957)

Door het succes van de Gemeenschap bestond er veel animo om te komen tot verdere integratie van Europa. Hiertoe werden dan ook verschillende voorstellen gedaan en uiteindelijk werden op 25 maart 1957 in Rome de zogeheten Verdragen van Rome door zes leden van de EGKS ondertekend, waarbij de Europese Economische Gemeenschap (EEG) en de Europese Gemeenschap voor Atoomenergie (Euratom) werden opgericht. De EEG betekende de instelling van een douane-unie tussen de zes landen, net als al eerder het geval was geweest tussen de leden van de Benelux. De doelstellingen van de EEG reikten echter verder. Het plan was namelijk dat de zes lidstaten zouden komen tot de oprichting van een gemeenschappelijke markt, waarin een vrij verkeer van goederen, personen, kapitaal en diensten zou bestaan.

De EEG bleek een positief effect te hebben op de Italiaanse economie. Het zuiden van Italië kreeg financiële steun van de Gemeenschap om zich verder te kunnen ontwikkelen. Voor het industriële noorden van Italië vormden de andere EEG-lidstaten een grote afzetmarkt. Bovendien konden de vele werkloze Italianen elders in de EEG werk vinden.

en zie bron voor verdere info
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Italië is EU-lid sinds de oprichting. De Europese integratie is begonnen om een eind te maken aan de talrijke en bloedige oorlogen tussen buurlanden, die hun hoogtepunt kenden in de Tweede Wereldoorlog.
Sinds 1950 verenigen Europese landen zich economisch en politiek in de Europese Gemeenschap voor Kolen en Staal om te zorgen voor een blijvende vrede. De zes oprichtende landen zijn: België, Duitsland, Frankrijk, Italië, Luxemburg en Nederland.
Amadea