Ze zeggen dat de wereld steeds warmer wordt door het broeikaseffect?

Ze zeggen dat de aarde steeds warmer wordt door het broeikaseffect, maar een paar miljoen jaar geleden was er toch ook een periode dat het heel warm was, maar daarna kwam een ijstijd,daarna was ineens alles weer normaal. kwam het toen ook door broeikasgassen? of is het gewoon standaard dat er warme en koude periodes zijn? want als dat zo is, dan leven we nu toch in een warme periode, en kunnen we er toch niks aan doen dat het steeds warmer wordt? want over ongeveer 100.000 jaar komt er dan weer een ijstijd, en is alles weer normaal...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Als je naar het klimaatverleden kijkt, zie je dat er continue wisselingen zijn tussen warmere en koudere tijden.
Maar dan zie je ook dat je soms duidelijke oorzaken kunt aanwijzen (na een enorme vulkaanuitbarsting met veel rook en as zie je vaak een tijdelijke afkoeling, zie bijvoorbeeld hier: http://www.knmi.nl/cms/content/79812/klimaateffecten_van_vulkaanuitbarstingen ).
Op basis van de historische veranderingen kun je redelijke voorspellingen doen over de snelheid waarmee klimaatveranderingen zullen plaatsvinden.
Alleen: die kloppen niet meer. Het gaat nu veel sneller, gemiddeld wordt de aarde warmer en worden de extremer groter: plekken waar altijd al veel regen viel worden natter, plekken die altijd weinig neerslag hadden worden droger; sommige bergtoppen zijn plots niet meer besneeuwd in het warmste seizoen; grenzen van gletsjers schuiven op; de randen van de ijsgebieden op de polen trekken zich terug.
De verschillen tussen de natuurlijke snelheid en de snelheid nu zijn te groot om te spreken van 'het is gewoon een warme periode'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1, je haalt me de woorden uit het toetsenbord :)

Andere antwoorden (1)

Het zou best kunnen dat het klopt wat je hierboven verteld, maar de hamvraag is : blijft het ook goed gaan bij een versterkt broeikaseffect.