Kan de grond van borssele twee kerncentrales dragen?

Voor de fundatie van de kerncentrale van Hinkley Point was 9000 m^3 cement en 5000 ton betonijzer nodig. De fundatie van vier meter dik heeft een massa van ca 27000 ton. Hinkley Point, Flamanville en Olkiluoto, waar de EPR van Framatome worden gebouwd, hebben een rotsachtige bodem. Nederlandse bodem is in de miljoenen jaren gevormd door aanvoer van rivierslib. Bij een maximum toelaatbare druk van 60 ton/m^2 onder de fundatiepalen zijn dan ca 450 steunplannen van 1 m^2 nodig. Op welke diepte bevindt zich zo’n sterke grondlaag?
Los hiervan doet zich de vraag aan of het verstandig is om in een rivierendelta, gezien de onzekerheid w.b. de stijging van het zeewaterpeil, kerncentrales te bouwen.

12 maanden geleden
1.3K

Antwoorden (1)

De zee stijgt met pakweg 5 mm per jaar, en de verwachting van Rijkswaterstaat is dat dat de eerstkomende tientallen jaren niet zal veranderen. De dijken in Zeeland zijn dus voorlopig meer dan hoog genoeg. De grindlaag, waar de palen op rusten, zit 50 a 60 meter diep.
12 maanden geleden