Hoeveel procent van de aarde bestaat uit woestijn?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
9.3K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Aardoppervlak, landoppervlak of (zoals je het nu eigenlijk vraagt, maar niet zal bedoelen) inhoud?

Antwoorden (2)

Ongeveer 15% van het landoppervlak op aarde bestaat uit woestijnen.
fremar
7 jaar geleden
Zeventig procent van het aardoppervlak wordt ingenomen door water en van de resterende dertig procent bestaat gemiddeld een kwart uit woestijn.

Er worden verschillende percentages gegeven, afhankelijk van hoe een woestijn gedefinieerd wordt.
Er zijn poolwoestijnen, bergplateauwoestijnen, zand- of klei- of stenige woestijnen.

Het percentage ligt tussen 20% en 33%. Het hogere percentage is te wijten aan Antarctica: een koude woestijn die groter is dan de Sahara, die de grootste hete woestijn is.

Toegevoegd na 3 uur:
Ter indicatie hier een overzicht van de grootste woestijnen:

10. Great Basin Woestijn
Dit is de grootste woestijn in de Verenigde Staten. Hij beslaat een grondgebied van 492.000 vierkante kilometer.

9. Syro-Arabische Woestijn
De woestijn is bijna 520.000 vierkante kilometer groot.

8. Grote Victoriawoestijn
Met een oppervlakte van 647.000 vierkante kilometer is dit de grootste woestijn van Australië.

7. Pantagonische Woestijn
Dit is de grootste woestijn van Argentinië. Hij wordt ook wel de ‘Patagonië Woestijn’ of ‘Patagonische Steppe’ genoemd. De woestijn beloopt een oppervlakte van 673.000 vierkante kilometer.

6. Kalahari Woestijn
De Kalahari Woestijn is een grote, halfdroge, zanderige savanne. Zijn oppervlakte van 900.000 vierkante kilometer loopt door Zuid-Afrika.

5. Gobi
De Gobi is een Aziatische woestijnregio van 1.300.000 vierkante kilometer groot.

4. Grote Arabische Woestijn
De Arabische woestijn bevindt zich in West-Azië. Deze 2.330.000 vierkante kilometer woestenij strekt zich uit tussen Jemen en de Perzische Golf en van Oman tot Jordanië en Irak.

3. Sahara
Met een oppervlakte van 9.400.000 vierkante kilometer omvat hij het grootste deel van Noord-Afrika.

2. Noordpool
De Noordpool Heeft een oppervlakte van 13.726.937 vierkante kilometer.

1. Antarctica
Geen enkele aardse woestijn is groter dan de ijsoppervlakte van 13.829.430 vierkante kilometer die Antarctica wordt genoemd en tegelijk ook de Zuidpool van onze planeet bevat.
SimonV
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dankjewel SimonV! Dus ervan uit gaande dat we alle woestijnen meenemen dan komen we uit op een percentage van 33%?
SimonV
7 jaar geleden
Ja, dat klopt!