waarom kun je een rivier niet in een kanaal uit laten komen?

waardoor kan dat niet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K
Cryofiel
12 jaar geleden
Hoe kom je erbij dat het niet zou kunnen?

Antwoorden (6)

Dat kan wel! De Haarlemse rivier 'het Spaarne' eindigt in een B-kanaal...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan wel, je legt dan eigenlijk de rivier om en maakt er een kanaal van. Normaal gesproken komt een rivier altijd uit in een andere rivier of in de zee. Als je hem 'in een kanaal uit laat komen' dan noem je dat een gekanaliseerde rivier en dan is het geen natuurlijke waterloop meer.

Een kanaal wordt eigenlijk altijd met een bepaald doel aangelegd: scheepvaart, watervoorziening, afwatering. Het waterpeil in een kanaal wordt meestal kunstmatig op peil gehouden (met sluizen en kolken). Als je een rivier in een kanaal uit laat komen, moet je er dus voor zorgen dat het water ergens heen kan en dat kost een hoop energie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wel andersom: Het Amsterdam-Rijnkanaal is een kanaal in Nederland, tussen Amsterdam en Tiel (van het IJ naar de Waal).
Het verbindt de Amsterdamse haven met het Ruhrgebied (Duitsland) en is het drukst bevaren kanaal van de wereld. Het water in het kanaal stroomt van zuid naar noord, van de Waal naar het IJ.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kan wel , denk maar eens aan de nieuwe waterweg bij rotterdam
ooit gegraven door ingenieur caland
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een rivier heeft een open verbinding met zee. Als je het water van een rivier via een gegraven waterweg in de zee laat stromen, noem je die waterweg een rivier.
Niet een kanaal, wat je zou verwachten, omdat het gegraven is, maar een rivier omdat het een open verbinding met zee heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan wel, de Rijn komt uit in het Bijlandsch Kanaal en wordt via het Pannerdsch Kanaal de Nederrijn.

De hoofdstroom gaat overigens gewoon verder als de Waal.