Wat zou er zonder menselijk ingrijpen gebeuren met de Koerse Schoorwal?

De Koerse Schoorwal is een landtong van 98 km lang en slechts 3 km breed. Zie ook
http://www.goeievraag.nl/vraag/schoorwal.31414 .

Op Wikipedia (zie
http://nl.wikipedia.org/wiki/Koerse_Schoorwal ) staat dat het duinlandschap alleen intact is gebleven dankzij menselijk ingrijpen.

Wat zou er met de Koerse Schoorwal gebeuren als de mens zich zou terugtrekken?

Picture for question
Cryofiel
12 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (1)

Deze is ooit natuurlijk ontstaan.
Ik kan niet garanderen dat ie ook niet natuurlijk afgebroken zou kunnen worden. Denk daarbij aan Rottum, en rottumerplaat.
Die duinen kunnen langzaam verplaatst worden. Zowel door wind als zeestroming.

Echter, de oostzee kent aanzienlijk minder stroming dan de noordzee.
Echt verdwijnen gebeurd pas als al het zand weg waait en het water achter die wal diep genoeg is om de wal daarin onder water te laten gaan...gegeven de begroeiing op die foto zal dat niet zo'n vaart lopen. dat wegblazen bedoel ik.Aan de zeekant kan er ook zoveel aanvulling van zand komen, afzetting bij vloed en door de lage stroming snelheid slechts weinig zuiging...dat de wal steeds groter wordt. Aan de zee zijde dus. Mits ook daar snel iets gaat groeien.