"Tropische cyclonen, behoren tot het gevaarlijkste weer. Afhankelijk van het gebied waar ze ontstaan worden ze ook wel hurricanes (Caribisch gebied) of tyfonen (Stille Oceaan) genoemd. In Nederland komen stormen met windsnelheden tot 300 kilometer per uur, niet voor. Wel kunnen de restanten Europa bereiken, maar dan als gewone depressies. Tropische orkanen komen ook in een andere tijd van het jaar voor dan stormen in Europa. In de Verenigde Staten loopt het hurricane-seizoen van juni tot en met november. Europa kent de zwaarste stormen tussen november en april"
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In een echte cycloon is er sprake van een positieve terugkoppeling van de windsnelheid op zichzelf, daarvoor moet de corioliskracht groot genoeg zijn en de watertemperatuur ook hoog genoeg. Het warme water verwarmt de lucht extra door de harde wind, de lucht gaat sneller stijgen en de depressie zelf wordt niet opgelost omdat het corioliseffect ervoor zorgt dat de windrichting teveel afbuigt van de depressie. Op de evenaar is dat proces niet mogelijk vanwege het minimale corioliseffect, op onze breedtegraden is de zee te koud.