Hoe dichter je bij de evenaar komt, des te steiler is de hoek van de baan waarop je de zon ziet opkomen en ondergaan.
Bij ons komt de zon tamelijk schuin omhoog en omlaag, in de buurt van de evenaar gaat de zon vrijwel loodrecht op en onder.
Daardoor is de overgang van licht en donker ook veel abrupter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laten we voor het gemak aannemen dat de zon boven de evenaar staat. Als jij op de evenaar staat (of dicht bij de evenaar zoals in het M. -Oosten) dan draai je op een gegeven moment weg van de zon. Als je daarentegen op de noordpool zou staan, draai je zelf in de rondte en kan je steeds de zon nog zien als je wilt.
Die overgang (evenaar naar noordpool) is natuurlijk geleidelijk. Daar tussenin zie je de zon langzaam verdwijnen. Hoe dichter bij de evenaar, hoe sneller.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het beste is om een wereldbol of globe te pakken. Neem de hengsel van de globe of anders een touw met iets zwaars er aan. Bind het touwtje vast aan de noordpool. Je ziet dat (de schaduw van) het touwtje een soort lijn op de wereldbol maakt. Die lijn is de lijn van zonsondergang. De verticale lengtecirkels of meridianen zijn als het ware lijnen die de tijd aangeven. Houd de globe schuin, met Nederland een beetje naar beneden. Je ziet meteen dat bijvoorbeeld in Nederland het touwtje een lengtecirkel snijdt dat westelijker ligt dan die van bijvoorbeeld Algerije. Draai de wereldbol tegen de klok in(dus naar het oosten). Je ziet dat de lijn van het touwtje het eerst in Algerije komt. Dus daar gaat de zon het eerst onder. Omdat de zon van oost naar west gaat(zo lijkt het) gaat die in Nederland dus later onder dan in Algerije. Als je de globe recht op houdt is het 21 maart of 23 september. Je ziet dan dat het touwtje tegelijkertijd over beide landen loopt: de zon gaat dan op dezelfde tijd onder.