Bestaan er nog Agglomeraties als bestuurseenheden in Nederland?

Ik kende van vroeger nog de Agglomeraties Eindhoven en Rijnmond, die volgens mij als bestuurlijke regio's dienst deden. Doen ze dat nog? Wat is de status van het ROA (samenwerkingsverband van gemeenten rond Amsterdam)? Een soort Agglomeratie?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (1)

Hier vind je een volledige lijst van alle (door de rijksoverheid erkende) regionale overlegorganen die er op dit ogenblik zijn:
http://almanak.overheid.nl/categorie/34/Regionale_samenwerkingsorganen/

Toegevoegd na 3 minuten:
De naam ROA (Regionaal Overleg Amsterdam; eerst heette het, dacht ik, Regionaal Orgaan Amsterdam) is inmiddels alweer verdwenen. Dat heet nu: Stadsregio Amsterdam.

Toegevoegd na 11 minuten:
Aanvankelijk zijn deze samenwerkingsverbanden opgericht om een aantal interlokale dan wel regionale problemen gemeenschappelijk aan te pakken. Voor de regio Amsterdam waren dat vooral huisvesting, verkeer en vervoer en jeugdzorg.
Daardoor ontstond o.a. een huisvestingsbeleid dat geldt voor de hele stadsregio. Verder is de Stadsregio Amsterdam opdrachtgever van al het regionale en lokale openbaar vervoer in de regio. Ook de metro, trams, bussen van het GVB Amsterdam rijden in opdracht van de regioraad.

Het Rijk heeft inmiddels de meeste subsidies voor de regionale en lokale infrastructuur gedecentraliseerd naar de regio's. Doordat de rijksoverheid een beleid van decentralisatie nastreeft, worden steeds meer taken aan de stadsregio's gedelegeerd.