Hoe kom het dat we steeds zeggen onder de grote rivieren daar ligt zuid-limburg ,moet omgekeerd zijn?

De rivieren stromen toch naar zee en niet van zee af of ben ik nu gek dan moet zuid-limburg hogen liggen anders moeten de rivieren omhoog stromen toch Vind dit wel een beetje raar om te zeggen onder terwijl het boven moet zijn ????
Hoger

4 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (2)

Je moet de rivieren op de kaart zien als lijnen. Alles wat ten Zuiden ligt van die lijnen ligt geografisch gezien dus ONDER die lijnen. Op deze manier liggen Limburg en Brabant onder de grote rivieren.
Het ONDER liggen heeft dus niets met hoogte te maken (bedoeld als hoogte boven NAP).
Toegevoegd op 20 februari 2020 10:37: tekst
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Het wordt puur geografisch bedoeld. Boven de grote rivieren ligt het noorden van Nederland, daaronder het zuiden, waaronder Zuid-Limburg.
SimonV
4 jaar geleden
SentWierda
4 jaar geleden
De vraagsteller moet dan nog wel weten dat met 'grote rivieren' eigenlijk alleen de Rijn/Waal wordt bedoeld. De Maas is een lastig verhaal, want pas vanaf Mook is sprake van stroming in westelijke richting.
Zuid-Limburg is alleen zuidelijk ('onder') ten opzichte van de Rijn. De Maas moet bij deze formulering worden genegeerd. Het is begrijpelijk dat ze daar in Limburg kregel van worden.