Hoe noemt men het gevolg van een verticale verandering van de aardkorst met epicentrum op de bodem van een oceaan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Je bedoelt waarschijnlijk een zeebeving.

Een zeebeving is een aardbeving waarvan het epicentrum op zee ligt. Hierdoor kan een vloedgolf ontstaan die tot overstromingen kan leiden in landen rondom het epicentrum. Een zeebeving is ten allen tijde een gevolg van een aardbeving.
Een zeebeving kan een tsunami veroorzaken doordat een van de aardschollen plotseling omhoog of omlaag gaat. Op open zee zijn deze golven vaker niet hoger dan een paar centimeter, als zo'n golf echter de kustlijn bereikt en het ondieper wordt, kunnen die golven soms wel een tiental meters hoog worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit wordt vaak zeebeving genoemd, maar is geologisch gezien eigenlijk gewoon een aardbeving.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wanneer U over een epicentrum spreekt ....bedoelt U allicht een plotse hevige verandering , dat een aardbeving , zeebeving of vulkanisme kan zijn.
De meeste verticale bewegingen van schollen gebeuren echter constant : wanneer er door één of andere reden (geomorfologich bijvoorbeeld ) een deel nog niet verschoven is kan dat plots gebeuren (beving) .... dikwijls is er ook min of meer een kettingreactie ....zodat in de buurt van een aardschok andere schokken , naschokken en vulkaanuitbarstingen ontstaan ....zo'n kettingreactie kan een verloop hebben van enkele jaren.(dus plots in geologische termen , maar niet plots in menselijke termen)
Er zijn verschillende belangrijke bewegingen van de aardkorst : naar mekaar toe (convergerend) , van mekaar weg (divergerend) , langs elkaar schurend en subductie ....waarbij de ene schol boven de andere schuift : dat heeft dan een verticale verandering.
Er zijn ook nog 'hotspots' , waarbij vanuit diep onder de aardkorst een verticale lava beweging is (Hawaii ,de eilanden , vulkanen en bevingen zijn daar meestal door ontstaan)