wat zijn klimaat- en vegetatiegordels?

ik weet natuurlijk wel wat klimaat en vegetatie is maar, wat wordt met gordels bedoeld?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5K

Antwoorden (1)

Sneller met google opgezocht dan dat je hier de vraag kunt plaatsen...

De klimaatgordels (ook wel klimaatzones genoemd) zijn zones die de verschillende klimaten op aarde omvatten. Er zijn drie soorten klimaatgordels: de koude klimaten (in de poolgordel), de gematigde klimaten (in de intermediaire gordel) en de warme klimaten (in de intertropen).

Deze klimaten liggen evenwijdig met de poolcirkels. Het verschil tussen de zones is het gevolg van de schuine aardas en de aardrevolutie. De zones worden doorheen het jaar op een andere manier blootgesteld aan de zon. Hierdoor ontstaan verschillende soorten klimaten met typische vegetaties. Ook de hoeveelheid neerslag heeft een invloed op het klimaat.

Ligging van de klimaatgordels

We vinden dezelfde klimaatgordels terug op beide halfronden. Ze hebben ook dezelfde breedteligging. We vinden de koude klimaten terug tussen de 90° en de 60°. De gematigde klimaten tussen de 60° en de 30° en de warme klimaten tussen de 30° en de 0°.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Klimaatgordels

Toegevoegd na 1 minuut:
O, en deze ook nog natuurlijk:

BioomUit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Ga naar: navigatie, zoeken
Een bioom is de verzameling soorten van fauna en flora die in een habitat leeft en een bepaalde topografie bezet. Het zijn in feite grote terrestrische ecosystemen. De verspreiding van fauna en flora wordt bepaald door de heersende klimaatscondities. Ze worden ook wel vegetatiegordels genoemd.

Er zijn 6 primaire biomen te onderscheiden namelijk:

1.tropische bossen
2.loofbossen
3.naaldbossen
4.grasland
5.woestijn
6.toendra's

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bioom