wat betekent deze zin? (aardrijkskunde)

het is namelijkzo dat de aardas schuin staat op het vlak waarin haar baan ligt. wat betekent dit, kan iemand me het uitleggen? de zin ervoor was: het zal je zeker al opgevallen zijn dat de wereldbol altijd schuin op zijn voetstuk word geplaats.
de zin erna: dit vlak noemen we het eclipticavlak.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

Ter verduidelijking van de vorige antwoorden, aangezien het begrijpen van een tekst makkelijker gaat met afbeeldingen (in mijn ervaring):
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ : in een klap duidelijk! Nice.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha ik snap het ook nu pas :-) Blijf toch een vrouw...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dankje, dit heeft me echt geholpen!! :)

Andere antwoorden (2)

De aarde staat niet loodrecht zoals wij denken maar ietsje scheef, door deze scheve stand ontstaan bijv. de seizoenen. Dus je kunt niet direct vanuit het midden van de Noorpool naar beneden in het midden van de zuidpool terecht komen als je dwars door de aarde heenboort -wat ook niet kan, natuurlijk- :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de aarde draait om de zon, doet daar 1 jaar over.
Als je die cirkel bekijkt die de aarde om de zon draait, en je zet daar de aarde op een plaats neer zoals die werkelijk staat, dan zal je zien dat de noordpool niet recht naar boven wijst, maar schuin naar boven.
En de zuidpool, die wijst schuin naar beneden.
terwijl die cirkel om de zon heen gewoon horizontaal staat.

De aarde blijft zo schuin staan terwijl die om de zon heen draait.
dus: de as waarom de aarde draait (dat is de lijn die loopt van de noordpool recht door de aarde heen naar de zuidpool) staat schuin op de cirkel die de aarde om de zon heen maakt.
Dat is wat er bedoeld wordt.