Uitleggebieden zijn gebieden (meestal) aan de rand van een stad, die bedoeld zijn voor toekomstige woningbouw of voor toekomstige bedrijventerreinen. Het zijn dus gebieden voor stadsuitbreiding.

Nieuwe woningen of bedrijven in steden worden soms gebouwd op plekken waar eerst oude woningen of bedrijven zijn gesloopt. Uitleggebieden zijn over het algemeen landelijke gebieden die nog niet eerder bebouwd waren.

Hier http://nl.wikipedia.org/wiki/Uitleg_van_Amsterdam_in_de_17e_eeuw kan je overigens interessante informatie lezen over de uitleg (dus de stadsuitbreidingen) van Amsterdam in de 17e eeuw. Die is misschien niet helemaal vergelijkbaar met moderne stadsuitbreiding, maar toch wel enigszins.
9 jaar geleden
Een uitbreidingslocatie voor wonen, werken of voorzieningen, aansluitend op een kern - zoals opgenomen in een in voorbereiding zijnd of vastgesteld bestemmingsplan waar gedeputeerde staten mee hebben ingestemd en die niet valt binnen de begrenzing van het bestaand stedelijk gebied. Dus een woon- werkgebied buiten / rond de (kern van de) stad.