Het ontstaan van een tropische storm: (#1) Als de zeewatertemperatuur boven 26.5 oC komt, is de lucht zo warm en kan deze zo veel waterdamp bevatten dat er (#2) een krachtige opwaartse luchtstroom ontstaat. Hierdoor ontstaan er aan de zijkanten van de opwaartse luchtstroom onweerswolken (#3), die om een kern gaan draaien. Door het samentrekken van de clusters naar de kern en onder invloed van winden van buitenaf (#4), wordt de rotatiesnelheid steeds groter en de wervelstorm is geboren.
fremar
13 jaar geleden
Het ontstaan van tropische stormen is iets zeer complex …locale en regionale omstandigheden maken dat er niet altijd een éénduidige lijn in te brengen is.
Daarom krijgen die stormen ook dikwijls locale benamingen , zoals : tyfoon , orkaan ,tropische depressie en zeer lokaal bijv. tornado’s , willie willie’s ,bayamo ,kona storm allemaal met een eigen karakter. Sommige namen zoals orkaan en tropische depressie verwijzen ook naar de windsnelheid . Orkanen worden zelfs in categorieën naar sterkte ingedeeld.
De meeste stormen zijn ook meestal seizoensgebonden (meestal nat-droog seizoen)
Voorbeeld : Stormen in het Noordelijk Atlantisch gebied : seizoen:Juni-tot November ….die orkanen kunnen elkaar heel vlug opvolgen en krijgen jongens of meisjesnamen mee …altijd het alfabetische volgorde (Dean is bijvoorbeeld de vierde van het seizoen)
Het algemene principe is dat het warme oceaanwater verdampt en de vochtophoping zorgt voor een warmtekern. Die geconcentreerde wolkenmassa’s verplaatsen zich dan met de passaatwinden tot ze ergens uitvallen. Zo lang ze zich boven water bewegen blijven ze aanzwellen.
De winden draaien in het Noorden altijd met de klok mee en in het Zuidelijk halfrond in tegenwijzer zin : dat komr door het corioliseffect
Maar dan zijn we er nog niet . Een aantal winden zoals de orkanen worden behalve door het verdampen van warm oceaanwater nog eens beïnvloed door winden van polaire oorsprong , zoals koude luchtzakken (zeer bekend in de luchtvaart) ,restanten van Europese stormen en Amerikaanse koude winden zoals de Northerns.
Andere tropische depressies staan dan weer onder invloed van andere atmosferische omstandigheden , die op hun beurt heel karakteristiek zijn : bijvoorbeeld :El Niño , La Niña en andere oscillatie –velden en brengen zeer veel water in de troposfeer.
Een tropische depressie wordt meestal gebruikt voor een storm ,die net niet zwaar genoeg is om een orkaan genoemd te worden , brengen soms enorm veel water mee.