Er komen steeds meer machines dus minder werk dus worden er mensen ontslagen/werkloos
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik begrijp je vraag.
Als we alleen de basis behoefte wilde, dan zouden machines alleen genoeg zijn en zou er geen armoede en werkloosheid zijn. Waarom niet? Omdat het enige wat we dan nog nodig hebben, voedsel kleding en onderdak is.
Die 3 dingen zijn makkelijk met machines voor elkaar te krijgen. Iedereen zou genoeg voedsel hebben, kleding en een huis, ook zou iedereen 5 dagen per week vrij hebben.

Maar, helaas willen we altijd meer. Dus moeten we meer machines maken om producten te maken, willen we meer eten en groeien we allemaal uit tot dikke amerikanen.

Om terug te gaan naar je vraag,
Machines kunnen vaak een taak veel sneller en goedkoper uitvoeren dan mensen. Daardoor kan het product goedkoper verkocht worden, of met meer winst.
De grote bedrijven geven helaas niet zoveel om hun werknemers.

Daarom is er veel armoede in landen als India en China, die mensen werken er voor 1 cent per dag om maar wat geld te verdienen, zij zijn blij met wat geld en grote bedrijven maken daar misbruik van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er komen steeds meer machines
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meer werkloosheid : het kan ,maar het hoeft niet.
Vele industrieën zijn zich in lage loonlanden gaan vestigen.
Maar anderzijds zijn in de Westerse landen dan weer andere takken uitgebouwd : dienstverlening , marketing ,distributie en verfijnde hoog technologische industrieën.
Voor niet geschoolde arbeiders is dat hier een catastrofe , maar niet voor de anderen.
Het is wel zo dat we op lange termijn veel afhankelijker worden van die lage loonlanden .
Maar ook daar zullen de lonen stijgen en zullen na een tijdje op ons beginnen te lijken (China is op weg)...en dan zullen de industrieën weer naar andere landen trekken.
De werkloosheidsgraad is in de gede-industrialiseerde wereld op dit moment veel lager dan in de lage loonlanden. Ook de opvang van mensen die geen werk hebben is hier veel beter.
Een voordeel voor ons is dat wij , door het verdwijnen van vervuilende industrieën , wij op langere termijn properder lucht zullen hebben.
Alleen wanneer er geen vangnet is voorzien om het verdijnen van industrie op te vangen zit men hier met een probleem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is geen relatie tussen industrialisatie en werkeloosheid. Werkeloosheid is gekoppeld aan de economie. Toen twee jaar geleden de depressie inzette vanwegen de bankencrisis, zag je meteen de werkeloosheid stijgen.
Op dit moment gebeurd het tegenovergestelde. De economie trekt weer aan en de werkloosheid zakt.
In landen waar minder industrialisatie is, is in het algemeen de werkeloosheid vele malen hoger.
Vergelijk b.v. twee landen vlak bij elkaar. Noord Korea nauwelijks industrialisatie, hoge werkeloosheid en verschrikkelijke armoede. Zuid Korea hoge industrialisatie, lage werkloosheid en nauwelijks armoede.

Ik zou haast vragen; hoe kom je bij die gedachte.