Hoe heeft iemand de massa van de aarde bepaald?

In een vorige vraag kwam als conclusie dat de aarde ongeveer 5,9 * 10^24 kg is.
Maar hoe is dat te bepalen als je niet eens zeker weet wat er zich allemaal in de aarde bevindt?
Of is het gewoon een ruime schatting?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.4K

Het beste antwoord

Dit kon ik erover vinden

Bepaling van de massa van de Aarde

De zwaartekrachtwet van Newton geeft het verband tussen de zwaartekracht tussen twee voorwerpen, de massa van de voorwerpen en de afstand tussen de voorwerpen. In de wet staat ook een natuurconstante die meestal als G genoteerd wordt en die de (universele) zwaartekrachtsconstante wordt genoemd. Als je van deze vijf zaken er vier kent, dan kun je de onbekende vijfde uitrekenen. Als we de zwaartekrachtwet willen gebruiken om de massa van de Aarde uit te rekenen moeten we dus de vier andere grootheden uit de zwaartekrachtwet voor een bepaald geval kennen, en in het bijzonder de zwaartekrachtsconstante G.

Om de zwaartekrachtsconstante uit te rekenen moeten we de zwaartekracht tussen twee voorwerpen, de massa's van de voorwerpen en de afstand tussen de voorwerpen meten. Het moeilijke is om de zwaartekracht te meten, want hier op Aarde is de zwaartekracht van de Aarde zelf verschrikkelijk veel krachtiger dan de zwaartekracht tussen twee handzame dingen die we in een laboratorium kunnen gebruiken.
Je kunt de invloed van de zwaartekracht van de Aarde onbelangrijk maken door de zwaartekracht tussen de twee voorwerpen horizontaal te laten werken, en je kunt die zwaartekracht meten door hem in balans te brengen met een kracht die je kent.

Als je de zwaartekrachtsconstante G eenmaal kent, dan kun je de massa van de Aarde uitrekenen als je de afstand en baanperiode kent van een (licht) ding dat rond de Aarde draait, zoals bijvoorbeeld de Maan of een kunstmaan. De massa van de Aarde blijkt ongeveer 6 × 10^24 kg te zijn.

Heb in de reactie nog een stukje staan, dit paste niet meer in het antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cavendish was de eerste die deze proef deed. Hij bevestigde twee kleine metalen bollen aan de uiteinden van een lichte houten staaf die in het midden met een lange metalen draad aan het plafond hing. Hij zette toen twee hele zware metalen bollen dicht naast de lichte bollen. De zwaartekracht tussen de lichte en zware bollen trok de lichte bollen iets naar de zware bollen toe, waardoor de staaf een klein beetje draaide en de draad opgedraaid (getordeerd) werd. De torsie van de draad geeft een tegenkracht die afhangt van de hoek waarover gedraaid wordt en van de eigenschappen van de draad. Als de draad voldoende gedraaid wordt dan is de tegenkracht precies gelijk aan de zwaartekracht tussen de lichte en zware bollen dus dan is alles weer in evenwicht. Uit de hoek waarover de staaf gedraaid is en uit de afstanden en eigenschappen van de bollen, staaf en draad kun je dan de zwaartekrachtsconstante uitrekenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
I'm impressed! helemaal duidelijk, bedankt!

Andere antwoorden (5)

Een schatting
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja gwn dichtheid van de gesteente in de aarde maar is indd een ruime scatting
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alles wat op de aarde staat optellen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij het bepalen van de massa is het belangrijk om de gemiddelde dichtheid te kennen. Het volume is makkelijker uit te rekenen, omdat we de omtrek heel nauwkeurig kennen. De dichtheid is lastig omdat er van alles in de aarde zit, met verschillende hoeveelheden en verschillende dichtheden, maar toch komt men een heel eind en is er sprake van een redelijk nauwkeurig schatting.
Ook is er een methode waarbij je de onderlinge invloed van maan en aarde in ogenschouw neemt. Op basis van de beweging van de maand rond de aarde is de massa van de aarde te bepalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat ze de massa van water aarde en gesmolten gesteente wel weten. En dan de opp van de aarde meten. Als je de opp keer de massa van water aarde en magma doet krijg je de massa van de aarde. (weet niet zeker gwn een gokje).