Heel vroeger, toen er nog geen officiële taal was, sprak iedereen zijn eigen dialect en kon men elkaar vaak niet verstaan. Er waren wel schrijvers en geleerden en die hebben toen besloten een algemene taal te 'ontwerpen'.
Deze werd toen aan aanvankelijk hun kinderen geleerd, want die hadden alleen les toendertijd. Toen er scholen werden ingericht ook voor de armere kinderen, werd er les gegeven in de Nederlandse taal. Dit zal ook in het buitenland wel van toepassing zijn geweest.

Toegevoegd na 10 minuten:
http://taal.phileon.nl/faq.php#ontstaan
Op deze site staat; Dialecten zijn er altijd geweest, het is juist de standaardtaal die op een gegeven moment is ontstaan.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee, dialecten 'stammen' juist af van de talen.

Volgens een Engels boek dat ik moest lezen voor mijn opleiding is een dialect vrij vertaald:

Een variant op een taal waarin de grammatica en/of andere aspecten systematisch verschillen van andere varianten op de taal.