Wat betekend erosie, ik weet wat bodemerosie is maar wat betekend nou het begrip erosie.

Ik las in mijn aardrijkskunde boek dat het in de bergen kwam door verwering en door de deeltjes die daarbij afbrokkelden in de rivier af-sleten maar dat is het volgensmij het niet.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (4)

het proces waarbij los materiaal door transporterende media zoals water, ijs en wind wordt afgevoerd; Geologie: afslijting van land door de werking van de wind, het ijs, stromend water en de zee; Materialen: het slijtageproces van een materiaal door afslijting door vloeistoffen of stof '
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Erosie betekent 'afslijting'. Dat kam bijvoorbeeld komen doordat als men op hellingen de bomen kapt, het (regen)water sneller naar beneden stroomt waardoor er een deel van de bodem afslijt. Ook kan door de snelle stroming van een rivier de buitenbocht afslijten (in de binnenbocht juist afzetten), dat wordt ook wel meanderen genoemd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Erosie is het proces van slijtage van een vast oppervlak waarbij materiaal wordt verplaatst of geheel verdwijnt."
http://nl.wikipedia.org/wiki/Erosie , met uitleg over erosie van erosie-effecten op aarde.
Maar erosie kan bijvoorbeeld ook plaatsvinden aan je tanden: "Tanderosie is het oplossen van tandglazuur door inwerking van zuur." http://nl.wikipedia.org/wiki/Tanderosie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Erosie is afslijten, verwering is uit elkaar vallen.
Het verschil tussen erosie en verwering is, dat er bij erosie ook altijd iets verplaatst wordt.

Als je het over verwering hebt, valt er iets uit elkaar of verandert er iets onder invloed van het weer (het woord zegt het al).

Als je het over erosie hebt, wordt er iets afgesleten, bijvoorbeeld omdat er zand in de wind zit die langs rotsen schuurt, of omdat er kiezelstenen in de rivier mee-rollen die de bodem van de rivier verder afslijten.