Waar wordt een meerderheid nederlands gesproken?

Ik will weten in welke gebieden een meerderheid nederlands wordt gesproken dialecten tellen ook mee

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2K
Amadea
6 jaar geleden
In Nederland en Vlaams België.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Kijk eens hier:
* https://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlands
SentWierda
6 jaar geleden
Wat is een gebied? Kan dat buiten Nederland en België ook een dorp of een verzorgingstehuis zijn?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ook in noordwest Frankrijk werd Nederlands of dialect gesproken. Er zijn nog vele gemeenten en steden met een Nederlandse naam. Duinkerke, Gravelines( Grevelingen) Calais (Kales) Zelfs Boulogne (Bollen) Wissant (Witzand). Ook straten. v.b.Rue de overstraete. Vanaf Boulogne kunt ge echt op een landkaart een lijn naar het oosten trekken, al ten noorden van die lijn zijn nog altijd dorpen met vlaamstalige namen. Zo had je in Cassel (Kassel) nog Radio uilenspiegel. Oudere mensen spreken er soms nog een vlaams dialect.

Antwoorden (1)

Er zijn wereldwijd meer dan 23 miljoen Nederlandstaligen. Dit totaal kan als volgt worden berekend: ruim 17 miljoen Nederlanders (CBS 2017); 6,1 miljoen inwoners van het Vlaams Gewest in België (cijfers uit 2006), en naar schatting 125.000 Nederlandstalige Brusselaars (een minderheid sinds de verfransing van Brussel). In Suriname wordt het aantal moedertaal-Nederlandstaligen op enkele honderdduizenden geschat.
Verder nog in:Aruba,Curaçao,Sint Maarten
fremar
6 jaar geleden
LeonardN
6 jaar geleden
-Geen antwoord op de vraag.
SentWierda
6 jaar geleden
Het antwoord is niet te vinden bij Wikipedia.
Afhankelijk van de definitie van 'gebieden' zijn er enkele gebieden of vele tientallen gebieden waar een meerderheid Nederlands (of een variant daarvan) spreekt.