Hoe kan het dat Kazachen een Turkse volk is?

Kazachen lijken veel meer op Chinezen dan Turken. Geografisch ligt Kazachstan ook dichterbij China dan Turkije, toch zijn Kazachen een Turks volk. Hoe kan dit?

De taal die gesproken wordt in China (Mandarijn) is ook heel anders dan de Turkse talen (Kazachs, Tataars, Kirgizisch,Azerbeidzjaans ) die in Azië gesproken worden. Ook cultureel en religieus verschillen Kazachen veel van de Chinezen, terwijl ze Geografisch dichtbij liggen. Heeft iemand een verklaring?

Toegevoegd na 28 minuten:
wikipedia: 'De Kazachen waren een islamitisch nomadenvolk van Turkse afkomst, dat zich in de 18e eeuw onderwierp aan het tsaristische Rusland.'

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kazachstan

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.8K

Antwoorden (1)

De vraag is onjuist. Kazachen zijn geen Turken, en Kazachstan hoort niet bij Turkije.

Kazachstan ligt in Centraal-Azië. Kazachstan grenst niet aan de zee en is helemaal ingesloten door land. Het grenst in het noorden en noordwesten aan Rusland, in het oosten aan China, in het zuiden aan Kirgizië, Oezbekistan en Turkmenistan en in het zuidwesten aan de Kaspische Zee.

Kazachen stammen wel af van Turkse nomaden, die in een ver verleden het steppengebied tussen de Volga en Tjan-San-gebergte domineerden. Deze nomaden vestigden zich rond de zesde eeuw in een gebied aan de Zijderoute. Vanaf de tweede helft van de achttiende eeuw werd het gebied Kazachstan geleidelijk opgenomen in het Russische Rijk.

In 1936 werd Kazachstan onder de naam "Kazachse Socialistische Sovjet Republiek" een volwaardig lid van de Sovjet-Unie. En op 16 december 1991 werd Kazachstan onafhankelijk. Daarmee was het de laatste republiek die zich had losgemaakt van de Sovjet-Unie.

Toegevoegd na 5 minuten:
Ze spreken de talen Kazachs en Russisch.

Toegevoegd na 19 uur:
Kazachen, Oezbeken en meer volkeren behoren tot hetzelfde sub-ras, maar dat betekent niet dat het daarom Turken zouden zijn. Want dan zou je ook kunnen stellen dat Fransen, Portugezen, Spanjaarden en Italianen één volk zijn, omdat ze tot hetzelfde Romaanse sub-ras behoren. En dat Nederlanders, Vlamingen, en Duitsers één en hetzelfde volk zijn, omdat ze allemaal tot het Germaanse sub-ras behoren.
Kazachen zijn net zo min Turken als dat Nederlanders Duitsers zijn.
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En hoe kan het dat Kazachs meer op het Turks lijkt dan op Mandarijn, terwijl China dichterbij Kazachstan ligt dan Turkije?
Amadea
9 jaar geleden
Turks is sterk verwant aan Turkmeens, Azerbeidjaans. In mindere mate is Turks ook verwant aan Oezbeeks, Oeigoers, Kirgizisch, Tataars en Kazachs. Dat komt natuurlijk door die oorspronkelijke Turkse nomaden. Die namen hun eigen taal mee, en deze diende als basis voor de taal van het nieuw bewoonde gebied. Je zou het kunnen vergelijken met het verschil tussen Nederlands en Zuid-Afrikaans.
tinus1969
9 jaar geleden
Afstand zegt niet zoveel, mbt talen: Zweeds lijkt meer op Iraans of Sanskriet dan op Fins, ook al zijn Zweden en Finland buurlanden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoi , Tinus ik begrijp je opmerking over de Zweedse taal niet . Noors Deens en ook Nederlands hebben veel met elkaar gemeen . Fins is een andere taal familie die heeft wonderwel familie banden met het Hongaars . Maar verstaan doen ze elkaar niet . Precies weet men het niet maar men vermoed dat het met de beruchte volksverhuizingen te maken heeft .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Sorry , en de Zweedse taal is plat gezegd een afgeleide van het oude Noors .
tinus1969
9 jaar geleden
@kapperkort, dat is het hele punt: Zweeds en Fins lijken niet op elkaar door volksverhuizingen, waardoor sprekers uit verschillende taalfamilies bij elkaar terecht kwamen, terwijl sprekers uit dezelfde taalfamilie zich wijd verspreidden.
WimNobel
9 jaar geleden
Ik vind het juist een heel terechte vraag. Kazachen spreken een aan het Turks verwante taal maar zien eruit alsof ze aan de Chinezen verwant zijn. Een stukje uit een encyclopedie kopiëren helpt hier niet om dit raadsel op te lossen.
Ik zou eerder denken dat de Kazachen genetisch verwant zijn met de Chinezen maar ergens in de geschiendenis een Turkse taal van een buurvolk hebben overgenomen. Maar helaas weet ik er ook niet het fijne van.
Dat de Kazachen ook Russisch spreken is volstrekt niet relevant. Het is duidelijk dat dat door de overheersing door (tsaristisch en sovjet) Rusland is gekomen.
@Tinus: jouw opmerking over de Finnen vind ik zeer terecht. Het zou best kunnen dat bij de Finnen iets dergelijks aan de hand is als bij de Kazachen: ze zijn genetisch verwant aan de Europese volken maar spreken een niet-europese taal die ze kennelijk ooit hebben overgenomen.
tinus1969
9 jaar geleden
@WimNobel, waarschijnlijk is het andersom. Het Zweeds is een Indo-Europese taal: De Europese oertaal is waarschijnlijk ontstaan in de Oekranie, en daarna door heel Europa, Iran en India verspreid. De Zweden hebben hun huidige taal dus overgenomen van anderen; de Finnen spreken wellicht eenzelfde taal als hun voorouders (hoewel het Fins wellicht is geïmporteerd vanuit de Oeral).