Wat wordt er bedoeld met ondersteunende processen en wat wordt er bedoeld met besturende processen?

Ik werk in de drogisterijbranche.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K

Antwoorden (1)

Een beetje kort door de bocht, zou je kunnen zeggen dat een besturend proces door je zelf in gang wordt gezet, en dat een ondersteunend proces door anderen wordt gedaan.

Als de drogist zelf, of de baas van de drogisterij-keten plannen maakt (en uitvoert) over het assortiment, het bepalen van het aantal mensen dat in een winkel werkt, een doelstelling heeft over de omzet, of het bepalen van de winstmarge, dan is dat een besturend proces.

Als er reclame-materiaal bedacht of gedrukt moet worden, een advies wordt gevraagd aan deskundigen over de levensvatbaarheid van een nieuwe winkel, iemand wordt ingehuurd om de winkel(s) een nieuwe look, of betere uitstraling te geven, of een management-adviseur wordt ingehuurd voor adviezen over de organisatie-structuur, dan noem je dat een ondersteunend proces. Zelfs het schoonhouden van de winkel zou je een ondersteunend proces kunnen noemen.

Voor besturende processen is de kennis zelf aanwezig in het bedrijf, en voor ondersteunende processen niet, en daarom wordt er hulp ingeroepen van buiten het bedrijf.

In de link hieronder kun je meer lezen over dit soort zaken.