Wat vind jij goeie straffen voor leerlingen in het Voortgezet onderwijs (pubers) bij wanordelijk gedrag?

Ik heb het over geen respect naar leerlingen en/of docenten. Herhaaldelijk lesverstoren en grenzen overschrijden (regels en afspraken).

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Laat ze eens een examen zien van dit jaar of vorig jaar en vertel erbij dat DAT is wat zij straks ook voor hun neus krijgen, 3 uur lang, in een zaal, en dat u er dan niet bent om ze te helpen. Hiermee maakt u ze misschien duidelijk dat de lessen heel belangrijk zijn en dat u niet voor niets voor de klas staat. Verder nog een tip van een 5havo-er: zorg er in vredesnaam voor dat de klas u aardig blijft vinden. Je kunt wel blijven gooien met strafregels en dergelijke, maar uw populariteit wordt er niet beter op, de leerlingen gaan u op de lange termijn alleen maar meer irriteren en dit zorgt ook voor vooroordelen bij leerlingen die wellicht volgend jaar bij u in de klas komen ('oh, dat is die ene die geen les kan geven'). Wanneer u aardig blijft krijgen leerlingen respect voor u, en wanneer dat écht goed zit heeft u no matter what al een goede klas voor u, omdat de leerlingen uit respect voor u hun mond houden. Maak ze dus duidelijk dat u er bent voor hén, dat u hen door het schooljaar heen helpt en dat u van ze verwacht dat ze hun steentje bijdragen. Veel succes!

Overblijven en verplicht huiswerk maken in de klas. Volgens mij vinden ze dat niet leuk.

Laat ze een opstel schrijven over hun visie van hun eigen gedrag, normen en waarden, minstens 2 kantjes. Aan het begin van het opstel zal het gedrag goedgepraat worden. Naarmate het opstel verder gaat zullen de oorzaken aan het licht komen. Als leraar kan je dan hierop anticiperen.

Ik zal wel weer negatief overkomen, maar leerlingen hebben totaal geen respect meer voor docenten en straffen laat hen toch koud. Het interesseert ze toch niks. Persoonlijk ben ik voor harde aanpak, maar weet toch dat dat niks wordt. Misschien zouden bij slecht en asociaal gedrag, hun cijfers naar beneden gehaald moet worden, dat is het enige (volgens mij) dat enige indruk op hen zou kunnen hebben.

ik zit op het vmbo-t, doe toevallig examen dus eigenlijk bijna niet meer maar 1 ding is zeker. Straffen straffe en nog eens straffen helpt niet. Een goed gesprek met een aardige leraar/afdelingsleider helpt veel beter, ik wordt namelijk liever niet als een kind behandelt, als ze dat wel doen ga ik me als een kind gedragen ;0 Toegevoegd op 20-05-2009 19:49:55 Owja, ik ben best braaf. Je trouwens ook nog van die stoere Gabbers en leipe gangstars en ander kansloos volk. Die moeten van school getrapt worden en bij de Mac centjes vragen voor het wassen van je handen. In dat soort kansloos tuig stoppen mensen volgens mij liever geen belastinggeld.

Ik denk dat ze met hun gedrag tegenover de peergroup gezet dienen te worden... Dat is wat werkt naar mijn idee... Maar men moet ook rekening houden met het feit dat iemand MAG protesteren tegen het gezag, als DAT afgestraft moet worden, dan zijn we verkeerd bezig...

Van 8 tot 5 op school houden. Klinkt radicaal maar dan hou je ze ook gelijk van de straat en hebben ze tijd om hun huiswerk te maken. Dit zijn inderdaad de tijden die je krijgt als je tijdelijk 'geschorst' bent. Maar het helpt wel. Of gesprekken met ouders. Als dat allemaal niet werkt, dan maar van school af kicken.

Nablijven en aan de hele school voorlezen wat ze gedaan hebben want dan schamen ze zich heel erg.

als straf de wc's schoonmaken. vuilniszakken vervangen prikken op het schoolplein. eigenlijk alles waardoor ze kunnen uitgelachen worden door mede scholieren. en dat niet een hele groep maar 1 voor 1. in de pubertijd worden ze veelal geleid door emoties. schaamte is er 1 van.

Klap op de vingers met een liniaaltje net zoals dat vroeger ging.

Vraag waarom ze zo doen . Straffen heb geen zin Het schoolplijn aanvegen ook niet Een goed gesprek denk ik wel

Als er leerlingen de les verstoren, ruil dan als docent met de bewuste leerling van plaats, dus de leerling voor de klas, laat hem dan vertellen wat er aan de les veranderd moet worden en laat hem vertellen waar de les over gaat. Hierna mogen de andere leerlingen vragen stellen over het lesmatriaal. Hierdoor moet de gestrafte leerling zich wel in de les verdiepen, anders staat hij helemaal voor gek. Het lijkt me dat geen enkele leerling dit leuk zal vinden Er zijn altijd wel leerlingen in de klas die een hekel hebben aan de keetschopper en zullen te moeilijke vragen gaan stellen, alleen al om hem terug te pakken. Een keetschopper heeft nooit de hele klas achter hem.

ik laat de leerlingen die mijn les hebben verstoord nablijven, om de tafels en stoelen recht zetten ect. Als ze al rumoerig binnen komen krijgen ze een waarschuwing. luisteren ze dan niet breng ik ze naar de concierge voor wat extra corvee, en wat die er dan moet doet moet hij weten.

Ik heb iemand wel eens 10 redenen laten opschrijven waarom je dit gedrag WEL of NIET zou vertonen. In dat geval ging het om een deur die keihard dichtgeknald werd. De truc zit hem in het aantal. Het is namelijk veel gemakkelijker om argumenten te bedenken waarom je het NIET zou moeten doen dan waarom wel. Deze 'straf' geeft de dader(s) ook gelegenheid om hun kant van het verhaal te vertellen, maar om het aantal van 10 te halen zullen er ook punten genoemd moeten worden die ze anders van de opvoeder te horen hadden gekregen. In die zin is het een nuttige straf. Je kunt het ook door een een groep laten maken. Soms komen er ook nog hilarische motieven bij. En humor lost vele problemen op. Probeer het maar eens uit!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100