Wat vind je nu van de geschrapte examenvraag op politieke gronden?

Bij Nederlands, havo dit jaar werd door de staatssecretaris een vraag geschrapt na klachten van de VVD.

Ik vind dit eigenlijk een beetje knullig en kan dit moeilijk aan mijn leerlingen verkopen, daar ze door een geneutraliseerde vraag een punt meer verdienen, maar wel wellicht een moeilijkere normering krijgen (vanwege het n-termsysteem).

Had de politiek zich met deze vraag mogen bemoeien en is de vraag nu echt zo discutabel?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

De ontwikkelaar van examenvragen dient zich bij feiten te houden en geen waardeoordelen inbrengen. Wil je de vraag goed kunnen beantwoorden dan moet je meegaan met het waardeoordeel van een ander. Maar stel, je hebt een andere mening? Dan ben je de klos. Dit voorbeeld staat niet op zich. Ook de PVV heeft al eens geprotesteerd tegen een lespakket waarbij de makers zich door linkse idealen lieten leiden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De betreffende examenvraag citeerde een passage van de VVD-website, getiteld: ‘werk boven een uitkering’. Het examen noemde de VVD neerbuigend en afwijzend tegenover mensen die gebruik maken van een uitkering. Aan leerlingen werd de keuze voorgelegd welk gedeelte van de VVD-website het meest neerbuigend is. De optie ‘geen van allen’, zat niet bij de mogelijke antwoorden.

Andere antwoorden (7)

Ik heb dat examen gisteren zelf gemaakt als havo 5 leerling en zag al aankomen dat er waarschijnlijk gedoe zou komen om die vraag. Op zich heeft de VVD een punt, laat ons lekker zelf bepalen wat we neerbuigend vinden! Maarja, verder is het toch ook wel algemeen bekend hoe de VVD tegenover uitkeringstrekkers staat..? Ze hadden er misschien minder stennis over kunnen schoppen.
Verder was ik eigenlijk vooral blij om te horen dat hij geschrapt werd omdat ik hem zelf fout had...!
Overigens maak ik hieruit op dat je (of u dan in dit geval haha) zelf les geeft- succes dan met corrigeren, dat moet een heidens karwei zijn! Ik heb tot nu toe onder mijn examens steeds 'dank' gezet, slijmslijmslijm, ja natuurlijk, maar toch heb ik wel te doen met de stapels nakijkwerk straks...
Maar ik dwaal af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De tekst staat hier:
http://www.geenstijl.nl/archives/images/vvdtekst.html

En de vraag hier:
http://www.geenstijl.nl/archives/images/vvdvraagstelling.html

Wat is nu eigenlijk het goede antwoord? Ik vond het een pittige vraag! Ik zou zeggen E?

En ja, de vraagstelling is verwerpelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik ben een havo 5 leerling ook heb ik dat examen gemaakt.
opzicht snap ik niet waarom zo overdreven gereageerd wordt , het was maar een tekst en het was stukje bewerkt tekst.
een havo leerling zit zich daar te stressen en vragen te beantwoorden
ik denk niet dat er veel achtergezocht wordt door ZO MAAR een tekst

en van norming snap ik ook niet. want het is een fout die door examen commesie is gemaakt.
wij hebben recht op een eerlijke normering

Toegevoegd op 20-05-2009 21:23:57
ik had trouwens de antwoorden wel goed..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik snap de ophef wel. Aan de ene kant zou het mij niet zo zijn opgevallen, maar achteraf de discussies lezend ben ik wel van mening dat de vraag indirect een politiek statement is. Ik geloof niet dat zoiets bewust wordt gedaan. En ik denk ook niet dat leerlingen de vraag fout beantwoorden door de vermeende indoctrinatie. De vraag op zich was toch niet onduidelijk of verkeerd gesteld. Ik zou op die gronden de vraag niet schrappen.

Fokke en Sukke hebben het vandaag weer heel leuk verwoord. Een plaatje zegt meer dan duizend woorden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Magicegidius;

Een beetje vreemd dat de vraag is teruggetrokken. De bedoeling is nu juist om de betekenis van de tekst te doorgronden en dat moet je net zo goed leren over teksten waar je het mee eens als oneens bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, de vraag is echt zo discutabel. Hij is namelijk alleen beantwoordbaar vanuit een bepaalde politieke mening. En het is een laatste poging tot indoctrinatie van leerlingen voor ze van school gaan. Dit doet me denken aan de (achteraf bezien) schandálig gekleurde lessen maatschappijleer waar ik als middelbare scholier aan ben blootgesteld.

(Die lessen kwamen neer op het volgende: "Volgens de PvdA moeten we elkaar niet laten stikken, daarom krijgen mensen die niet voor zichzelf kunnen zorgen een uitkering. Volgens de VVD is het ieder voor zich, die willen niet eerlijk delen met mensen die geen inkomen kunnen krijgen.")
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het examen zelf gemaakt als 5HAVO leerling. Ik snap de ophef hierover niet, van de kant van de VVD. Als leerling maak je die vraag, en ik weet niet eens meer precies wat er in dat stukje tekst stond omdat ik me concentreerde op de vraag, en niet geinteresseerd de krant aan het lezen was. Aan de andere kant, ik had zelf de vraag fout dus het scheelt mij weer een puntje.. :D
En toch, de vraag is al gesteld en de leerlingen hebben het examen al gemaakt. Wat verandert er nu in het beeld van de examenkandidaten op de VVD? Ik denk dat de VVD hier zelfs stemmen mee verliest, op school hoor ik veel geirriteerde leerlingen die de vraag wél goed hadden. Erg jammer dat er zo veel ophef over is, de vraag is gemaakt en dat kan niet ongedaan gemaakt worden...