Wat te doen met 'Algemene Voorwaarde' die ronduit curieus zijn?

Afgelopen vrijdag heb ik bij een offerte Algemene Voorwaarde gekregen die ik ronduit curies vind. Er staat verspreid en herhaald door de hele AV dat ik naast de plicht om te betalen geen enkel recht heb dat de opdracht ook nog wordt uitgevoerd. En daarbij ben ik als opdrachtgever ook nog verantwoordelijk voor de uit te voeren opdracht...

Nu heb ik in de loop der jaren veel ervaring opgedaan met het Nederlands Recht. Maar wat doe je met Algemene Voorwaarde die ronduit curieus zijn?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Buiten wat al gezegd wordt hieronder (niet mee in zee gaan, of tenminste erg oppassen) heb ik geen antwoord, daarom even via deze weg, misschien heb je namelijk nog wat aan deze link: http://www.iusmentis.com/contracten/algemenevoorwaarden/ er staat ook een stukje bij over de grijze en de zwarte lijst uiteraard.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je deze link in een antwoord had gegeven had je zowiezo een plusje gekregen. Voordeel is namelijk dat de punten op de zwarte en grijze lijst apart worden genoemd. En je ze niet uit de wetsartikelen hoeft te filteren...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Och, buiten de link had ik niet zoveel toe te voegen, dus het is mij om het even, ik dacht dat het handig kon zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door die link weet ik in ieder geval zeker dat er niet tenminste 1, maar tenminst 5 punten op de zwarte lijst staan;-) En zoals ik al bij eefst had aangegeven is het voor mij nu dus overduidelijk dat deze AV niet door een jurist in elkaar zijn gezet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zou met niets verbazen als het inderdaad een 'neefje' of zo is geweest. Aan die indruk (dat er geen jurist bij betrokken is geweest) kan ik me vaak ook niet onttrekken bij allerlei bedrijven. De situatie met particuliere klanten ligt weliswaar iets anders, maar het lijkt wel of veel bedrijven erop uit zijn om de grenzen van het toelaatbare op te zoeken (dat zal dan vaak in samenspraak met een jurist zijn), maar ook worden die grenzen geregeld overschreden (dat zal hier dan zo zijn).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb ze destijds ook zelf gemaakt voor mijn bedrijf. Maar heb die direct en recent ingetrokken toen een klant mij erop wees dat ik een bepaalde wet overtreden had. Dit heb ik uiteraard wel gecontroleerd dat dit ook zo was. Mijn AV wordt nu door een buurman (Mr.) die een juridisch bureautje runt opnieuw verbeterd... En dat terwijl een AV geen eens zo uitgebreid hoeft te zijn. Die van mij stond op 1 A4 en bestond uit 17 simpele regels...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan inderdaad (mits goed uitgezocht / onderbouwd) redelijk kort en het hoeft ook niet allemaal zo ingewikkeld als het soms gebeurt. Er zijn echter mensen / organisaties die schijnen te denken dat het meer effect heeft als er meer woorden gebruikt worden of als ze raadselachtiger opgesteld worden.

Het beste antwoord

Aan algemene voorwaarden die je opstelt zij eisen verbonden. Zo is er een zwarte en grijze lijst met bepalingen die verboden zijn (zwart) of waarschijnlijk tot uitsluiting van de voorwaarden lijden (grijze lijst).
Bij bepalingen tussen bedrijven onderling zijn de eisen minder streng, omdat je wordt geacht zelf te kunnen onderhandelen met de andere partij. Je mag de voorwaarden gewoon verwerpen als klant. Maar ook hier geldt dat als de bepalingen op de zwarte of grijze lijst staan je waarschijnlijk gelijk krijgt bij een rechter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb al één punt op de zwarte lijst gezien... Handige link...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb inmiddels ook nog de indruk gekregen dat deze AV niet is opgesteld door een jurist. Maar zelf in elkaar is gedraaid met het wetboek in de hand. En daarvan weet ik dan weer dat, dat niet mag als je dat niet ewxpliciet vermeld...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb hier het meeste aan...

Andere antwoorden (4)

Lijkt mij dat je de verstrekker aanspreekt op de inhoud van de algemene voorwaarden. Als hij ze niet aanpast, ga je niet akkoord en zoek je een andere aanbieder die betrouwbaarder overkomt.
Anders trek jij uiteindenlijk aan het kortste eind. Niet doen dus!!!

Wellicht kun je die curieuze voorwaarde ook melden in de branchgroep of bij de kamer van koophandel...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan een opdracht verstrekken met nadrukkelijke uitsluiting van hun AV en alleen jouw voorwaarden van toepassing verklaren.

Maar ook kan je aan deze mogelijke leverancier melden dat je geen zaken wilt doen met hen op basis van hun algemene voorwaarden, omdat je die onacceptabel vindt. Het kan (theoretisch) zo zijn dat op basis daarvan zijzelf de voorwaarden al zullen uitsluiten.

En als derde optie: helemaal uit je bestand verwijderen, en niet meer mee communiceren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De deur stond open en die staat nu op een klein kiertje, want ben erg benieuwd wat ze met mijn krijtiek op 90% van de AV zullen doen...
itsme
14 jaar geleden
@ Starbless: die zie je nooit meer terug. Want hun AV zijn ongetwijfeld de basis van hun handelen.
Zelfs als ze bereid zijn om ze aan te passen zou ik ze al uitsluiten van alle mogelijke samenwerking, omdat zaken doen is uitsluitend mogelijk op basis van wederzijds vertrouwen. En dat is er blijkbaar niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat itsme zegt is zeker waar: vertrouwen is weg, zelfs als ze de voorwaarden aanpassen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@itsme: Na het lezen van de link van eefst had ik die indruk ook al...
Ik zou er totaal niet mee in zee gaan.
Dit ruikt als gerommel en daar bedank ik voor. Dan ga ik wel naar een ander die m'n geld meer gun.

Algemene voorwaarde die aan alle kanten rammelen, die lijken mij nietig, dus deugt de organisatie niet. Dan heb ik geen zin me daar aan te branden en er energie in te steken door dat uit te pluizen. Dan ga ik gewoon gelijk op zoek naar een concurrent die wel betrouwbaar is en die gezonde voorwaarden heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat jij geen enkele vorm van nakoming kan eisen van die partij is wel heel vreemd. De zwarte en grijze lijst werden zojuist al genoemd, via de link kun je ze precies terugvinden. Als de dingen in de algemene voorwaarden daarin staan (met name op de zwarte lijst, want de grijze lijst kán onredelijk bezwarend zijn, de zwarte lijst ís onredelijk bezwarend) kun je de AV zelf vernietigen door een (buitengerechtelijke) verklaring. Zie daarvoor artikel 3:50 van het Burgerlijk Wetboek (via onderstaande link). In principe maakt de manier waarop je dit doet niks uit, maar je wilt natuurlijk wel iets kunnen bewijzen. Het beste is dan om een (aangetekende) brief te sturen naar degene met wie je in zee wilde gaan. Als je dat hebt gedaan zijn de onredelijk bezwarende bepalingen vernietigd.