Hebben turkse basisscholen ook een continurooster?

Of gaan kinderen daar nog wel 's middags gewoon naar school?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er bestaan geen turkse basisscholen in Nederland, wel islamitische. Wat is nu precies je vraag? Bedoel je basisscholen in Turkije? Verder hebben heel veel basisscholen een continurooster tot 14 uur, dan zit je dus ook 's middags op school. Op andere scholen blijft misschien wel 90% van de kinderen over maar het is geen continurooster. Dus: verduidelijk je vraag even.

Het beste antwoord

In Nederland bestaan alleen Nederlandse basisscholen. Het is ook niet toegestaan (in principe) om in een andere taal les te geven. Uitzondering is bijvoorbeeld het Fries in Friesland.

Tot een tiental jaar geleden werd er op sommige basisscholen wel les aangeboden in het Marokkaans-Arabisch en het Turks. Men ging (en gaat) er vanuit dat als één taal goed ontwikkeld is, dat het makkelijker is een nieuwe taal te leren. Omdat er (met name) bij Turkse gezinnen vaak Turks wordt gesproken, wordt dan eerst het Turks aangeleerd en vanuit daar wordt het Nederlands geleerd.

De overheid heeft deze projecten stop gezet. Er wordt alleen in het Nederlands onderwezen.

Wat je zou kunnen bedoelen, zijn basisscholen met een bijzondere grondslag. Op islamitische basisschool zitten (met name) islamitische kinderen. Omdat deze vaak niet in de buurt wonen en met busjes worden opgehaald, zou het niet haalbaar zijn om ze naar huis te brengen in de middagpauze. Zo ver ik weet zijn op alle islamitische basisscholen de middagpauzes ingekort. Kinderen die in de buurt wonen, kunnen overigens wel gewoon naar huis. De anderen blijven over op school in de (verkorte) pauze.

Kinderen op basisscholen in Turkije gaan bij mijn weten ook niet tussen de middag naar huis.