welke soort dokter past bij mij?

welke soort dokter zal het beste bij mij passen?

ik zou graag later een dokter willen worden.. mijn lievelings vakken(en ook degene die ik het hoogste op scoor) zijn wetenschapen(biologie en fysica) & ook wiskunde.& ook latijn

later wil ik niet veel leren, maximum tot 30 jaar. ik zou ook graag zo weinig mogelijk met bloed ‘te maken hebben’...dus geen operaties enz..

ps: ik woon in belgie en volg latijn;zit in het 2e jaar ASO

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wrm zeg je dit???
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Boomchirurg
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze vraag laat mij even niet los. Ik geloof niet dat jij dokter moet worden. Als ik het mis heb; overtuig me.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
huh?
ik snap je niet ;wrm geloof je me nu niet? wat is de oorzaak dat je denkt dat ik niet graag een dokter zou worden?
omdat ik later niet lang wil studere?
ik wil/kan dit niet volgens persoonlijke redenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga eerst maar eens goed Nederlands leren schrijven. Als ik je toelichting zo lees, lijkt dokter me iets te hoog gegrepen voor je. Het feit dat je zo weinig mogelijk wilt leren zegt eigenlijk al genoeg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Lavender
u antwoord is verplaatst als reactie;
ga eens maar goed vragen leren begrijpen
en een verschil tussen een antwoord en een reactie leren.
mijn vraag is niet ;kan ik goed nederlands schrijven? :p
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mee eens, Lotte. Zie mijn antwoord met verlengingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dankje lotte.. :)
ps ik ben een zij en niet een hij ;)

Het beste antwoord

Je zit pas in het tweede leerjaar, doe rustig zo verder en kijk dan, als je voor een studie medicijnen hebt gekozen en moet gaan specialiseren, wat jou de beste specialisatie lijkt.
Tegen die tijd kun je daar veel beter een oordeel over geven. Dingen die je nu eng of vies vindt, zul je tegen die tijd helemaal anders zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+;
maar ik kan di ni geven ;( (kben level 1)

Andere antwoorden (6)

ja denk dan toch dat je voor huisarts moet leren.. het enige bloed wat je dan ziet, is een schaafwond misschien..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier sla je de plank heel erg mis...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien heb je je antwoord goed bedoeld, Marion, maar dan nog heb je het mijns inziens bij het verkeerde eind. Maar vooral, de vraag deugt niet. Ik heb er een heel erg unheimisch gevoel over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn huisarts die verdoofde mijn teen en knipte de hele zijkant van mijn nagel eraf en dat bloedde wel. Huisartsen komen niet alleen schaafwonden tegen hoor.
Ik zou in dat geval voor dermatoloog gaan. Ook redelijk rustig bestaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou keuringsarts kunnen worden, of gaan werken bij een zorgverzekeraar of verzekeringsmaatschappij.
Ook kun je denken aan een baan bij een bedrijf dat medicijnen ontwikkelt. Ambtenaar worden bij de inspectie, of bij het ministerie van Volksgezondheid kan ook.
Ik denk dat je heel veel kanten uit kunt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan is anesthesist iets voor jou.

Een van de meest verantwoordelijke functies binnen een ziekenhuis. Je hebt niet direct met bloed te maken. Wel moet je zorgen dat alle functies van de patiënt tijdens een operatie optimaal werken. Zijn leven ligt dus voor een groot deel in jouw handen.

Best betaalde specialisatie trouwens ook nog eens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meeste studenten geneeskunde, meestal ouderejaars, die ik als stagiaire zie hebben vaak al een idee over wat ze gaan doen. Het klinkt misschien wat cru maar jouw vraag roept bij mij de vraag op of je het wel leuk vindt om met mensen om te gaan? Zoek anders liever iets in de sfeer van onderzoeksgeneeskunde, waarbij je nooit of te nimmer echte patiënten ziet. Sorry.

Toegevoegd na 10 uur:
Goed, misschien moet ik het je ook weer niet zo kwalijk nemen gezien je leeftijd, niet ouder dan een jaar of veertien, die ik aanvankelijk hoger inschatte.

Ik heb de indruk dat jij veel te makkelijk over het beroep arts denkt. Als je voor geneeskunde kiest ga je een traject aan waarbij je met enige regelmaat in de schoolbanken zit tot aan je pensioen. Tijdens je studie zul je het een en ander aan snij- en naaiwerk moeten verrichten. Dat hoort er nu eenmaal bij. Vergis je niet, ook vele niet-chirurgen doen handelingen die je operaties zou kunnen noemen. Huisartsen doen bijvoorbeeld kleine chirurgie, zoals dat heet, en wat denk je van een bevalling?

Het is goed om een doel voor ogen te hebben maar ik denk dat jouw beeld over geneeskundige beroepen niet helemaal reëel is. Geeft niet. Je hebt nog alle kansen om dat bij te stellen. Succes met je studie!

Toegevoegd na 21 uur:
Je helpt graag mensen. Dat klinkt al heel anders en is absoluut een goed begin. Bloed is het probleem niet zo. Daar kun je mee leren omgaan. Eerlijk gezegd is de confrontatie met zichtbaar bloed een beroepsaspect waar ik ongeveer in de laatste plaats zenuwachtig van word. Echter, gezondheidszorg, zeker de curatieve (behandelende) sector, bestaat uit wel meer menselijke ellende dan alleen maar bloed: pijn, pus, angst, dood, verminkingen, verdriet, ontkenning, ongeneeslijkheid, eenzaamheid, stank, om maar een paar dingen te noemen.

Daar staan gelukkig ook erg leuke en mooie ervaringen tegenover maar je moet dat alles wel weten te hanteren om je werk op een professionele manier te kunnen doen. Dat kost een paar jaar maar als het je lukt om dat alles in je vingers en liever nog in al je vezels te krijgen dan ben je een goeie dokter.

Ik ben overigens praktijkverpleegkundige/praktijkondersteuner huisartsen maar dat maakt voor de strekking van mijn antwoord niet uit, dunkt mij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sja, als je arts wilt worden, zul je eerst de algemene geneeskundestudie moeten doen met een hoop bloed en snijwerk. Als je daar niet tegen kunt, zou ik toch eens rondkijken naar andere opties.