Een leraar tijdens een les vraagt een leerling een telefoonnummer en belt een zieke leerling op om te vragen waar deze blijft.

Mag dit? Zo nee, wat is er aan te doen?

Toegevoegd na 2 minuten:
Ter info, leerling is ziekgemeld door zijn ouders. Leraar zet tevens mobiel op luidspreker om de klas mee te laten ''genieten''

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.6K
Kimath
13 jaar geleden
op de luidspreker ook nog eens?
Als de leerling zich netjes heeft ziekgemeld, of in dit geval door de ouders, mag je dit absoluut niet doen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad, Loenie verwoordt het prima.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vage actie... Ik zou er maar eens even met de mentor of iemand van de schoolleiding over gaan praten (dit eerst even bij die leraar melden).

Antwoorden (13)

Of hij haar belt of de concierge of de directeur het maakt niet zo heel veel uit.

Als ze zich niet ziek heeft gemeld mogen deze mensen gewoon bellen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Na jouw uitbreiding:

Hij wilt haar kennelijk een lesje leren omdat ze misschien vaker niet bij zijn les is geweest.

En dit vernederen mag natuurlijk niet.

Als ik jou was zou ik naar de directeur gaan met 1 of 2 leerlingen en dit ter sprake brengen en laat de directeur dit oplossen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik op mijn werk ziek ben,dan hoor ik dat te melden s,morgens voor 9 uur.
Als de leerling zichzelf niet ziekgemeld heeft,dan kan ik me voorstellen dat de leraar zich zorgen maakt.
Hetzij spijbelen of een of andere gebeurtenis.
Hij heeft er recht toe.

Toegevoegd na 4 minuten:
Zoals ik nu zie was de leerling al ziekgemeld.
Dan had de leraar dit kunnen weten,en ook buiten de les om kunnen bellen.
En dat de hele klas mee kan luisteren,dat hoeft nou ook weer niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat mag hij niet doen!

Een leerling hoeft de leraar ook het telefoonnummer niet te geven. Als hij contact wilt opnemen met de zieke leerling dan moet hij dat buiten de les doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lekker onorthodox zou ik zeggen en vragen staat vrij. Maar de nummers van de leerlingen zouden toch bekend moeten zijn bij de docenten? En als een leerling zich volgens de procedure ziek meldt dan gaat het de docent niet aan om ook nog eens te gaan bellen. (in de kennelijke veronderstelling dat de leerling helemaal niet ziek is want waarom bel je anders tijdens de les?) Als medeleerling ben je natuurlijk niet verplicht dat nummer te geven.

Toegevoegd na 32 minuten:
Whoow, dat op de speaker zetten is niet onorthodox maar gewoon uncool. Ik zou graag horen wat daar de didactische meerwaarde van is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1. een leraar moet niet aan een leerling om een telefoonnummer vragen... deze staan in het leerlingenbestand en daar kan hij zijn informatie vandaan halen. Leerling is zeker niet verplicht, en mag zelfs eigenlijk niet dat telefoonnummer doorgeven, dat is prive informatie die niet via de juiste weg wordt verkregen. Tenzij die leerling daar toestemming voor heeft. Het is niet netjes om iemand zijn telefoonnunmer aan een ander door te geven.

2. een leraar mag een privegesprek NIET door derden laten afluisteren, dit is schending van de privacy

3. dergelijke zaken dienen buiten de les/het leslokaal afgehandeld te worden, op een voortgezet onderwijs is dit niet de taak van de leraar, op een basisschool kan dat wel, maar dient hij hiervoor de klas te verlaten.

Toegevoegd na 2 minuten:
o ja wat er aan te doen is naar de directeur, een mentor, of conrector stappen en hier melding van maken, leerling kan zelfs een aanklacht indienen voor schending van de privacy
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leerling is zeker niet verplicht, en mag zelfs eigenlijk niet dat telefoonnummer doorgeven, dat is prive informatie die niet via de juiste weg wordt verkregen. Onzin, daar staat niets over in de wet. Broodje aap van leerlingen van 14 die even weten wat hun rechten zouden zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"leerling kan zelfs een aanklacht indienen voor schending van de privacy" Waar heb je die wijsheid allemaal geleerd? Dit is helemaal niet waar. Je mag gewoon een telefoonnummer opvragen en iemand mag dat gewoon geven. Daar komt helemaal geen privacy wetgeving bij kijken. Anders wordt het als en eigenaar van het telefoonnummer officieel een geheim nummer heeft. Maar dan geld het nog maar alleen voor bedrijven. Een particulier, mede leerling in dit geval, is nog steeds niet strafbaar, hooguit onfatsoenlijk. Jullie kijken te veel naar films uit de Amerikaanse claimcultuur.
sterredag
13 jaar geleden
nee die komt kijken bij het zonder het te laten weten een prive gesprek laten meeluisteren aan anderen die er niks mee te maken hebben. in dit gesprek (zeker als hij ziekgemeld is) kunnen hele persoonlijke dingen verteld worden die mede klasgenoten punt 1 niks aangaan en punt 2 die daar misbruik van kunnen maken punt 3 ermee gepest kan worden. bij punt 1 had ik zelf al aangehaald dat het onfatsoenlijk is en in principe geef je dan wel privegegevens van iemand door zonder zijn medeweten om. bedrijven mogen dit niet doorgeven en eigenlijk zou het vreemd zijn als een particulier dat wel gewoon zou mogen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is alleen die klas die het hoort en dat zijn geen vreemden. Dan is het nog eens zo dat de wet kijkt naar wat er is gebeurd en niet naar wat er mogelijk had kunnen gebeuren. Als die persoon naar aanleiding van dit gesprek wordt gepest is dat niet aan het gesprek, maar aan de pester en zal los van dat gesprek worden gezien. Onfatsoenlijk is niet strafbaar. Ik zou zeggen gooi het eens voor de rechter dan krijgen we het mooiste antwoord. Maar ik denk dat het op het politiebureau al niet ontvankelijk wordt verklaard. Het hoogst haalbare is dat een agent eens met de leraar en de betrokken leerling belt. Ik ken genoeg situaties waarbij de ouders bereid zijn een leerling officieel ziek te melden zodat ze met z'n allen een dagje uit kunnen. Als deze leerling er ook zo één is kan ik mij de actie van de leraar heel goed voorstellen. Als dit laatste het geval is kan de leerling of vriendjes er beter het zwijgen toe doen. Spijbelen en zeker op deze manier in namelijk wel strafbaar. Voor de ouders is een kind onttrekken aan de leerplicht iets wat verregaande gevolgen kan hebben. Het blijft zeker niet bij een boete, maar er zal toezicht komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maar, heeft een leerling het recht om zomaar zonder toestemming een mobiel nummer weg te geven? dit is namelijk dan wel een privé nummer lijkt mij... waarom ben je trouwens zo negatief over die leerling? als die jongen echt ziek was, hij is ziek gemeld door zijn ouders dan is het toch totaal niet nodig om tijdens lestijd te gaan bellen met de desbetreffende persoon?! op dat tijdstip hoort hij les te geven! en op het voortgezet onderwijs is er voor een afdeling een coördinator. in plaats van leraren die dan gaan bellen lijkt het me verstandiger als deze coördinator dat doet. die weet wellicht beter wat er met de jongen aan de hand is en kan zo de situatie beoordelen. als zij het dan nodig vind om te bellen dan moet zij dat doen en niet de leraar die les hoort te geven. voor het zelfde geld had de jongen op een begrafenis, of bij de psychiater of bij wat dan ook gezeten... is het dan verstandig om te bellen? als jij die voorkennis als leraar niet hebt. nogmaals, als er gebeld moet worden vind ik dat de coördinator dat moet doen en niet de desbetreffende leraar.
sterredag
13 jaar geleden
nou ik was vroeger ook geen vriendjes met al mijn klasgenoten... vreemden, nee, zo goed als een aantal zeker en je weet niet hoe goed deze persoon in de klas lag en dat zou er ook niet toe moeten doen. ik weet dat je feitelijk (volgens de wet) een gesprek tussen privepersonen of als privepersoon niet mag opnemen, tenzij het gesprek alleen door deze 2 personen gevolgd kan worden, er mag dus niet meegeluisterd worden door derden die er niks mee te maken hebben. Het hoeft ook niet verteld te worden dat je het opneemt. een mail die je krijgt in je inbox en je zet die openbaar op een forum is vergelijkbaar als dat persoonlijke informatie bevat is dat wel degelijk schending van de privacy. en al zou dit kind door ouders zijn ziekgemeld vanwege een dagje uit, dan zouden de ouders gebeld moeten worden en heb je niks aan de mobiele telefoon van de leerling. En nee begrijpen zal ik zo'n actie dan zeker nog niet.
het geval is dat het telefoon nummer via een andere leerling is verkregen... dat lijkt mij ook niet kunnen, of wel?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja hoor. Juridisch is daar niets mis mee. Of het op deze manier, gezien de situatie, allemaal wel netjes is, is een ander maar niet strafbaar verhaal.
Het telefoonnummer van de ouders is bij de school hoe dan ook bekend. Als de leraar het nummer aan een klasgenoot vraagt, riekt het ernaar dat hij het nummer van haar mobiel wil hebben en daarmee wil testen of zij opneemt of niet. Dat is hoogst ongepast en er hangt een gordijntje van "niet fris" omheen.
Dat hij de klas laat meeluisteren mag in geen geval, dat is inderdaad schending van privacy.
Volg verder de eerder gegeven tips op en laat de directie van de school het verder oplossen.
Het zou naar je vriendin wel netjes zijn om haar erover in te lichten.
(of als het ging om een jongen, dan natuurlijk overal hij en hem lezen).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik dit zo lees, is dit duidelijk een reactie van een overspannen leerkracht.
Natuurlijk is het een rare actie, maar ik denk dat er meer achter zit:

De leerling is netjes ziekgemeld, dus dan is het in principe klaar.
Wat ik vermoed, is dat de betreffende leerling wel vaker 'ziek' of ongeoorloofd afwezig is, en wie weet zijn er met betreffende leerling nog andere dingen gebeurd.

Wanneer een leerkracht er 'doorheen zit', kan hij soms dingen gaan doen die eigenlijk niet kunnen, en dan zit hij natuurlijk fout.
Maar geloof me, soms is het echt moeilijk om luchtig te blijven reageren, en bepaalde zaken naast je neer te leggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dit zou natuurlijk best kunnen!
maar dit is een van de vele mogelijkheden... het zou bijv. ook kunnen dat de desbetreffende leraar 'de pik' op de leerling heeft en hem daardoor voor schut wilde zetten. mijn stand punt blijft daarom ook: de leraar had op dat moment les moeten geven ipv te gaan bellen waar de klas bij was en als er gebeld had moeten worden dan had dat gewoon gedaan moeten worden door de coördinator
De leraar mag vragen om een nummer, de leerling mag WEIGEREN dit te geven. Doet de leerling dit dan kan de leraar op de administratie het nummer gaan halen.

Tevens mag de leraar belangstellend aan de zieke leerling gaan vragen hoe het ermee is. Als hij anderen mee laat luisteren dan MOET hij dat melden aan de leerling aan de andere kant van de lijn. Die moet nl. weten dat het geen vertrouwelijk praatje is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als de leerling die het nummer heeft gegeven dit vrijwillig heeft gedaan dan is het nummer niet strafbaar verkregen. vind t wel een beetje boelshit dat die leraar gebeld heeft tijdens een les midden in de klas.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
amen!! ;)
Zeker een popie-jopie leraar die sommige leerlingen een coole gozer vindt.

Het zal wel goed bedoeld zijn (de hele klas kan dan beterschap wensen). Maar dan moet hij wel eerst netjes aan de zieke leerling doorgeven dat hij zijn mobiel op de luidspreker gaat zetten voor de hele klas, zodat de leerling eventueel kan weigeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, buiten alle proportie. Dit is respectloos.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet netjes, niet des leraars, niet ter zake doende om dat middenin een les te doen.
Wat er ook speelt, zoiets doe je niet.
Vernederend en onbeschoft.
Ik weet hoe overspannen je kunt raken in een klas, maar je mag dit als docent niet doen.