Een leraar tijdens een les vraagt een leerling een telefoonnummer en belt een zieke leerling op om te vragen waar deze blijft.

Mag dit? Zo nee, wat is er aan te doen?

Toegevoegd na 2 minuten:
Ter info, leerling is ziekgemeld door zijn ouders. Leraar zet tevens mobiel op luidspreker om de klas mee te laten ''genieten''

Weet jij het antwoord?

/2500

Of hij haar belt of de concierge of de directeur het maakt niet zo heel veel uit. Als ze zich niet ziek heeft gemeld mogen deze mensen gewoon bellen. Toegevoegd na 3 minuten: Na jouw uitbreiding: Hij wilt haar kennelijk een lesje leren omdat ze misschien vaker niet bij zijn les is geweest. En dit vernederen mag natuurlijk niet. Als ik jou was zou ik naar de directeur gaan met 1 of 2 leerlingen en dit ter sprake brengen en laat de directeur dit oplossen.

Als ik op mijn werk ziek ben,dan hoor ik dat te melden s,morgens voor 9 uur. Als de leerling zichzelf niet ziekgemeld heeft,dan kan ik me voorstellen dat de leraar zich zorgen maakt. Hetzij spijbelen of een of andere gebeurtenis. Hij heeft er recht toe. Toegevoegd na 4 minuten: Zoals ik nu zie was de leerling al ziekgemeld. Dan had de leraar dit kunnen weten,en ook buiten de les om kunnen bellen. En dat de hele klas mee kan luisteren,dat hoeft nou ook weer niet.

Nee dat mag hij niet doen! Een leerling hoeft de leraar ook het telefoonnummer niet te geven. Als hij contact wilt opnemen met de zieke leerling dan moet hij dat buiten de les doen.

Lekker onorthodox zou ik zeggen en vragen staat vrij. Maar de nummers van de leerlingen zouden toch bekend moeten zijn bij de docenten? En als een leerling zich volgens de procedure ziek meldt dan gaat het de docent niet aan om ook nog eens te gaan bellen. (in de kennelijke veronderstelling dat de leerling helemaal niet ziek is want waarom bel je anders tijdens de les?) Als medeleerling ben je natuurlijk niet verplicht dat nummer te geven. Toegevoegd na 32 minuten: Whoow, dat op de speaker zetten is niet onorthodox maar gewoon uncool. Ik zou graag horen wat daar de didactische meerwaarde van is.

1. een leraar moet niet aan een leerling om een telefoonnummer vragen... deze staan in het leerlingenbestand en daar kan hij zijn informatie vandaan halen. Leerling is zeker niet verplicht, en mag zelfs eigenlijk niet dat telefoonnummer doorgeven, dat is prive informatie die niet via de juiste weg wordt verkregen. Tenzij die leerling daar toestemming voor heeft. Het is niet netjes om iemand zijn telefoonnunmer aan een ander door te geven. 2. een leraar mag een privegesprek NIET door derden laten afluisteren, dit is schending van de privacy 3. dergelijke zaken dienen buiten de les/het leslokaal afgehandeld te worden, op een voortgezet onderwijs is dit niet de taak van de leraar, op een basisschool kan dat wel, maar dient hij hiervoor de klas te verlaten. Toegevoegd na 2 minuten: o ja wat er aan te doen is naar de directeur, een mentor, of conrector stappen en hier melding van maken, leerling kan zelfs een aanklacht indienen voor schending van de privacy

het geval is dat het telefoon nummer via een andere leerling is verkregen... dat lijkt mij ook niet kunnen, of wel?

Het telefoonnummer van de ouders is bij de school hoe dan ook bekend. Als de leraar het nummer aan een klasgenoot vraagt, riekt het ernaar dat hij het nummer van haar mobiel wil hebben en daarmee wil testen of zij opneemt of niet. Dat is hoogst ongepast en er hangt een gordijntje van "niet fris" omheen. Dat hij de klas laat meeluisteren mag in geen geval, dat is inderdaad schending van privacy. Volg verder de eerder gegeven tips op en laat de directie van de school het verder oplossen. Het zou naar je vriendin wel netjes zijn om haar erover in te lichten. (of als het ging om een jongen, dan natuurlijk overal hij en hem lezen).

Als ik dit zo lees, is dit duidelijk een reactie van een overspannen leerkracht. Natuurlijk is het een rare actie, maar ik denk dat er meer achter zit: De leerling is netjes ziekgemeld, dus dan is het in principe klaar. Wat ik vermoed, is dat de betreffende leerling wel vaker 'ziek' of ongeoorloofd afwezig is, en wie weet zijn er met betreffende leerling nog andere dingen gebeurd. Wanneer een leerkracht er 'doorheen zit', kan hij soms dingen gaan doen die eigenlijk niet kunnen, en dan zit hij natuurlijk fout. Maar geloof me, soms is het echt moeilijk om luchtig te blijven reageren, en bepaalde zaken naast je neer te leggen.

De leraar mag vragen om een nummer, de leerling mag WEIGEREN dit te geven. Doet de leerling dit dan kan de leraar op de administratie het nummer gaan halen. Tevens mag de leraar belangstellend aan de zieke leerling gaan vragen hoe het ermee is. Als hij anderen mee laat luisteren dan MOET hij dat melden aan de leerling aan de andere kant van de lijn. Die moet nl. weten dat het geen vertrouwelijk praatje is.

als de leerling die het nummer heeft gegeven dit vrijwillig heeft gedaan dan is het nummer niet strafbaar verkregen. vind t wel een beetje boelshit dat die leraar gebeld heeft tijdens een les midden in de klas.

Zeker een popie-jopie leraar die sommige leerlingen een coole gozer vindt. Het zal wel goed bedoeld zijn (de hele klas kan dan beterschap wensen). Maar dan moet hij wel eerst netjes aan de zieke leerling doorgeven dat hij zijn mobiel op de luidspreker gaat zetten voor de hele klas, zodat de leerling eventueel kan weigeren.

Nee, buiten alle proportie. Dit is respectloos.

Niet netjes, niet des leraars, niet ter zake doende om dat middenin een les te doen. Wat er ook speelt, zoiets doe je niet. Vernederend en onbeschoft. Ik weet hoe overspannen je kunt raken in een klas, maar je mag dit als docent niet doen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100