Wat krijg je als leraar betaald nadat de school uit is?

Als leraar zit je vaak nog uren na te kijken, lessen voor te bereiden, rapporten te schrijven etc.
Ik neem aan dat je hier ook voor betaald krijgt. Leraren zitten vaak van 8 tot 6 op school. Dan zit je al gauw aan 9 werkuren. Daarentegen is een andere leraar al om 4 uur weg en bereidt hij thuis de boel voor. Wat zijn hier voor regels op?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.2K

Antwoorden (5)

De meeste leraren zullen gewoon een full-time contract hebben voor 40 uur. Anderen weer voor 32 uur en sommigen maar voor 12 uur.

En ze krijgen betaald naar aanleiding van dat contract.

Als ze een week 42 maken krijgen ze meestal gewoon 40 uur uitbetaald tenzij anders is geregeld met de directeur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op veel scholen geldt de regel dat een leerkracht tot een bepaalde tijd aanwezig moet zijn op school om ouders de gelegenheid te geven met de leerkracht van hun kind te praten.

Als leerkracht maak je over het algemeen overuren, maar daar staat tegenover dat je vaker en langer vakantie hebt.
Dat heft elkaar op.

Er zullen altijd leerkrachten zijn die 's middags zo snel mogelijk proberen te maken dat ze wegkomen.
Deze leerkrachten zullen ongetwijfeld vroeg of laat tegen de lamp lopen want je HEBT nou eenmaal je tijd nodig om in de klas e.e.a voor te bereiden, op te ruimen etc.
Verder zijn er ook diverse vormen van overleg, oudergesprekken en cursussen die na schooltijd worden gepland.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan vergeet je nog alle besprekingen en vergaderingen...

Maar een leraar heeft een contract voor een bepaald aantal te werken uren per week.
Het aantrekkelijke van dat vak zit 'm er o.a. in dat je een deel van die uren zelf kan invullen.
Of jij je werk op school doet of thuis dat maakt niet uit.

Of jij extra veel werk steekt in projecten, huiswerk,
begeleiding etc. dat zal ook niet uitmaken.
Je krijgt betaald volgens je contract.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In je contact heb je afspraken gemaakt over het aantal uren per week.
Je wordt betaald via de cao onderwijspersoneel. In je contracturen zitten alle uren die je les geeft voorbereiding doet en huiswerk nakijkt.
ronron1212
13 jaar geleden
Een leerkracht krijgt een maandloon. Daarvoor moet je lesgeven, de lessen voorbereiden en het materiaal voor die lessen klaarleggen, nakijkwerk, deelnemen aan vergaderingen, nascholing volgen, rapporten maken, rijen begeleiden (oversteken aan de weg in de schoolomgeving), toezicht op de speelplaats, schoolfeestjes, je klas stofzuigen, boekhouding van drankjes, middageten en zo, enz, enz..... Je krijgt daar nooit extra voor betaald, dat hoort bij je taak als leerkracht. Leerkrachten doen veel meer dan voor de klas staan. Je hebt wel meer vakantie, maar ook dàn moet je je klas opruimen en terug voorbereiden, vergaderen en klussen. Tijdens de vakantie word je doorbetaald.
Als je bijvoorbeeld halftijds werkt, krijg je een beetje meer dan een half maandloon. Je moet dan slechts de helft van het aantal lessen voorbereiden en je hebt ook maar de helft nakijkwerk. Maar je moet wel naar alle vergaderingen, schoolfeestjes en je moet ook rapporten maken, je klas netjes houden enz...