Waar bestaat het vak "muziek" uit op de middelbare school ? zie uitleg

Mijn dochter (3VWO) heeft muziek op school van een leerkracht die redelijk tegen zijn pensioen aanzit, en dat is duidelijk te merken. Zijn lessen bestaan niet echt uit onderwerpen die de jeugd aanspreekt. Er is niets mis met het leren van de samenstelling van een orkest, of een notenbalk, maar de woorden pop, rock, etc. komen in zijn vocabulaire niet voor. Een centrale plaats in de lessen wordt ingenomen door het voorspelen van liedjes op een keyboard. Nu heeft hij weer verzonnen dat de leerlingen in één week 'Für Elise' (tweehandig!) moeten kunnen voorspelen. Verder dan 'Zie ginds komt de stoomboot' zijn ze nooit gekomen en dat was voor de meesten al een crime.
Alle ouders zijn bij de schoolleiding in opstand gekomen.
Nu neemt de leerkracht volgende week telefonisch contact met ons op.
Je begrijpt dat ik dan met voorbeelden van 'leuk' lesmateriaal wil komen, maar aangezien wij maar 1 kind hebben, heb ik niet echt vergelijkingsmateriaal.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Für Elise in 1 week én tweehandig?? woooow die man is niet goed bij zijn hoofd... ik heb ook 2 jaar muziekles gehad van een nogal vreemde snuiter en ik ben niet verder dan de eerste paar akkoorden gekomen. Dus ik kan je wel vertellen dat het een hele tijd om een stuk als Fur elise te kunnen spelen, en niet alleen technisch maar ook op het juiste tempo etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank je, wij vonden het ook wat, zeg maar gerust veel te, hoog gegrepen. Bij het niet goed uitvoeren volgt er zelfs strafwerk, net zolang tot je het wel voor elkaar krijgt.

Het beste antwoord

Ik vond muziekles op de middelbare school ook een crime! Lag ook aan de leraar, das duidelijk.
Wat mij nog wel is bijgebleven en wat ik erg leuk vond, waren de verhalen achter bepaalde muziekstukken. Zo hebben wij ouverture 1812 van tsjaikovski behandeld en Bohemian Rhapsody van Queen. Dit was iets dat zowel de leerlingen als de leraar leuk vonden.
Verder denk ik dat een interessant onderwerp de invloed van muziek op de maatschappij is, zo werd bijvoorbeeld de wals als obscene dans beschouwd. Dus de ontwikkeling van muziek. Dat de muziek van de Beatles als duivels werd beschouwd, terwijl dat nu voor kinderen 'ouwe lullen' muziek is.

Ik denk namelijk dat het ook voor de leraar onderwerpen moeten zijn die hij leuk vindt en waar hij wat van weet. Dus simpelweg met de hele klas naar TMF gaan kijken lijkt mij geen goede oplossing.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze zijn zelfs naar TMF geweest. Maar dat was een uitje met de klas en daar had de muziekdocent niets mee te maken. (die ging ook niet mee)

Andere antwoorden (6)

Dat heeft meer met het vak te maken dan met zijn leeftijd. Hij geeft gewoon een vak waar hij een richtlijn voor heeft en die gaat niet over de muziek die kinderen leuk vinden. Maar wel over het onderwerp muziek
ronron1212
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat begrijp ik wel, maar is helaas geen antwoord op mijn vraag. Daarbij ga ik er ook vanuit dat het onderwerp muziek uit meer bestaat dan wat ik hierboven aangeef. Maar wat?
Het vak muziek kan bestaan uit:

- Noten lezen
- Werkstukken maken over artiesten
- Liedjes spelen die door leerlingen worden uitgekozen en er ook bij zingen
- Een videoclip met eigen muziek maken

En dan heb je natuurlijk ook nog proefwerken en luistertoetsen waarbij wordt getest of je noten kan lezen, hoort in welke noten een lied wordt gespeeld enz.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij mij op muziekles vroeger ging het er niet veel anders aan toe. Ok, we hadden het wel over rock, pop etc, maar we speelden het niet. Het ging veelal over muziek door de jaren heen, leerden diverse muziekinstrumenten herkennen en moesten ook nummers spelen. In het begin waren het vooral klassieke nummers, mede omdat iedereen deze kent, een aardig simpele opbouw hadden en redelijk eenvoudig te leren zijn. Later gingen we zelf showcases doen en mochten we eigen nummers uitkiezen. Ik denk dat omdat we eerst de "basis" hadden geleerd van de oude muziek we veel eenvoudiger en sneller de nieuwe muziek konden instuderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat ik nog weet van het vak muziek uit de tijd dat ik het op het VWO kreeg was dat het voornamelijk ging over de geschiedenis van de muziek en al haar facetten. Dus werd ook klassieke muziek behandeld, maar zeker ook popmuziek.
Wij kregen luistertoetsen waarbij we muziekintrumenten moesten herkennen, we leerden noten lezen, we kregen proefwerken over de geschiedenis van de popmuziek en moesten werkstukken maken over artiesten (ik deed geloof ik een werkstuk over David Bowie).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een goed idee om de kids iets over de muziek bij te brengen die hen aanspreekt, hedendaagse muziek dus.
Over bijv. musicals is een hoop te vertellen. Films die als musical uitgebracht zijn zoals bijv. 'West side story' en dan over Leonard Bernstein en wat die nog meer gecomponeerd heeft. Fame, Cats,Mama Mia, etc.
Zelf laten dansen en zingen en dan een optreden laten verzorgen voor de ouders bijv. Dat geeft ze de mogelijkheid ook met muziek bezig te zijn!

Toegevoegd na 15 minuten:
http://www.youtube.com/watch?v=Hg8Fa_EUQqY&feature=related

Bovenstaande link geeft aan hoe je klassieke muziek ook leuk kan vinden. Als je dit hoort, moet je wel. Er zijn zoveel bekende populaire artiesten die klassieke nummers op een hedendaagse manier hebben gespeeld.

http://www.youtube.com/watch?v=w_pkJc7dKvA
Nog een voorbeeld!
amc
13 jaar geleden
als eerste, de leraar bedoeld het waarschijnlijk niet verkeerd, maar begrijpt gewoon weinig van de moderne manier van lesgeven. positief dat u zelf met ideeën wil komen!

zomaar wat ideeen:

- laat de docent de klas (met hulp van de muziekdocent) een concert organiseren. vorig jaar is bij ons "de Messiah" uitgevoerd: super! maar je kunt natuurlijk ook iets anders laten uitvoeren.

- de leerlingen zelf een muziekstuk laten schrijven. aan de hand van een bepaalde muziekstijl of een bepaald onderwerp.

- groepjes leerlingen krijgen ieder een (bekend) stuk om te spelen. (of ze mogen zelf iets kiezen of bedenken wat ze leuk vinden.) de leerlingen mogen zelf een instrument kiezen of van thuis meenemen en een aantal lessen oefenen. na een paar weken mogen de leerlingen hun stuk presenteren.

- de lesstof moet natuurlijk gewoon behandeld worden, om dit minder saai te maken kan de docent muziekfragmenten/videoclips van internet gebruiken om dingen in de muziek te verduidelijken. eigenlijk onmisbaar in een muziekles!

Toegevoegd na 31 seconden:
veel succes trouwens!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord,+