Kan je een hoger loon krijgen dan het minimumloon onder de 23?

Ik werk nu als financieel medewerker en ben 19 jaar. Ik werk nu ongeveer sinds 4 maanden bij een administratiekantoor maar verdien het minimumloon. Is dit gerechtvaardigd? Dit komt zo'n beetje neer op 4,60 netto bij mijn werkweek van 24 uur.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (4)

Het heet minimumloon omdat dat het minimale niveau is datje dient te verdienen.
Er is geen wet die verbiedt dat je meer zou mogen verdienen.

Er zijn zat werkgevers waar het personeel meer verdient dan het minimumloon, maar dat hangt dan natuurlijk mede af van de zwaarte van de functie en het aanbod van geschikte personeel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Om tegenwoordig meer dan het minimumloon te verdienen zal je bij-functies moeten bekleden.
Als het goed is staat er in jouw arbeidsovereenkomst welke functie jij bekleed en wat de bijbehorende loonschaal is. In de C.A.O. kan je dan terugvinden wat het minimumloon is voor die functie bij jouw leeftijd.
Als je dan krijgt wat je verdient, dan is die €4,60 gerechtvaardigd.
10 jaar geleden
Bij 23 jaar is er net zo goed een minimumloon. Voor alle leeftijden daaronder is het een percentage van datzelfde mininumloon. Alles wat je meer krijgt, is meegenomen. Rechten op een hoger loon kunnen vermeld zijn in een cao, personeelshandboek of individuele arbeidsovereenkomst.
Computoon
10 jaar geleden
Ik sluit me aan bij wat al eerder is gezegd.
Sommige bedrijven geven ook een kleine salarisverhoging als je bijvoorbeeld een jaar in dienst bent.
Verder hangt het af van de functie die je bekleedt en de eerdere werkervaring.