Is het zinvol een studie volgen voor iets wat je niet wilt worden?

Ik zou graag in twee jaar tijd een universitaire studie volgen.

Na wegstrepen en praktische redenen is 'psychologie', de studiekeuze welke het meest dicht in de buurt komt van mijn wensen.

De stof psychologie vind ik enorm boeiend, maar ik zie het niet zitten om als psycholoog aan de slag te gaan.

Toegevoegd na 34 minuten:
MBO en HBO heb ik in de pocket, dus eigenlijk gaat het om een extraatje.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K
rose
13 jaar geleden
Kun je tegenwoordig in twee jaar tijd een studie doen?

Het beste antwoord

Natuurlijk, het is altijd zinvol om te studeren, ook al wordt je niet daadwerkelijk psycholoog, je zal op vele manieren baadt hebben bij de opgedane kennis.
Wel is het verstandig om, ervoor te zorgen dat je, voor het brood op de plank, een studie hebt gedaan waarin je ook werken kan en wil.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

Een luxe studie ? gewoon om het papiertje ?
kijk ten eerste waar je hart wel ligt en pas je studie daarop aan lijkt me een veel strakker plan dan zomaar iets te doen hoe interessant ook.
waar gaat je hart qua werk echt naar uit ?
13 jaar geleden
Gewoon voor je algemene ontwikkeling is de stof psychologie al interessant toch je kan nooit jezelf genoeg ontwikkelen.Dus als jij dat volledig ziet zitten er twee jaar studie voor te volgen zou ik er zeker voor gaan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
op een universiteit leer je wetenschappelijk denken, onderzoeken en doen. het maakt dan niet zoveel uit wat je dan studeert. er zijn weinig mensen die op hun 40e nogsteeds doen waar ze voor hebben gestudeerd. terwijl het wetenschappelijk denkniveau bij heel veel dingen toepasbaar is. als de stof je dan ook nog eens interesseert is dat mooi meegenomen. je zult dan meer motivatie hebben om je de manier van denken eigen te maken.
mijn antwoord op je vraag is dus: ja.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom niet? Een betrekking vinden in de studierichting kan een reden zijn maar dat hoeft niet persé. Een studie kan als basis dienen en daarbij kan je ook meer wetenschappelijk geninteresseerd zijn in een vak zodanig. Daarbij komt dat het betreffende vak veel specialisaties kent dus kan je later alsnog je keuze herzien. Ook is het zo dat de banen voor afgestudeerden niet voor het oprapen liggen. Het vak vind je boeiend. Prima drive!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit wordt dan je basiskennis, je algemene ontwikkeling, je platform waar je je verder kunt ontwikkelen. Zo eenvoudig is dat. "Se hace camino al andar "Vrij vertaald :al zoekende vindt je je eigen weg...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet de studie volgen die je interessant vind. Dan heb je er altijd wat aan. Zeker omdat je 'wetenschappelijk' leert denken.
Maar met de studie psychologie kan je meer worden dan psycholoog. Kijk ook eens goed wat je er nog meer mee kan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je de stof boeiend vindt, is het sowieso zinvol - en hoe je dat later toepast in je leven is aan jou, een afgestudeerde in de psychologie wordt heus niet gevangen gezet als ie geen psycholoog wordt ;-)
Misschien is het prima te combineren met je eerdere studies om bijvoorbeeld trainingen te geven in die vakgebieden, of adviseur te worden, onderzoek te doen, of noem maar op.

Wedervraag: waarom vraag je het eigenlijk?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geld verdienen kun je op vele manieren. Studeren doe je om je de rest van je leven niet te hoeven vervelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wel zinvol, maar als je het niet leuk vindt zou ik het niet doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben maar een leek, maar het lijkt mij, dat je best een studie psychologie kunt doen zonder dat je later psycholoog hoeft te worden. Er zijn wel meer funkties, waar psychologisch inzicht welkom is. Een bekende van mij heeft psychologie gestudeerd en werkt als verslavingsdeskundige op een consultatiebureau voor alcohol en drugs. Ik weet niet, of dat een psychologenfunktie is.
13 jaar geleden
als het je interessant lijkt en je hebt er zin in.... doen! Super toch? om iets meer te weten te komen over een bepaald vak... ook al is het dan misschien niet jouw vak...

misschien heeft het nu nog geen zin... alles wat je leert... maar wie weet heb je die kennis over 10 jaar opeens wel hard nodig omdat je dan iets heel anders wil gaan doen...

succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met alle studies kun je heel veel kanten op. Als jij denkt dat je met psychologie alleen psycholoog kan worden zou je eerst nog eens goed moeten inlezen.
13 jaar geleden
Alleen de verrijking van jezelf door de extra kennis zou al zin genoeg zijn. Het udee dat je meer weet, dat geeft sommigen een goed gevoel.
Mij ook. Ik wil graag veel weten, in dat geval heeft het altijd zin.

Dus ja.

Ook leer je veel dingen die toepasbaar zijn. Zoals anderen al zeggen leer je op de universiteit ook onderzoeken doen en dergelijke, het anders denken kan bij veel gevallen in je leven voordelen op leveren. Je leert gewoon weer nieuwe dingen, dat is mooi en zal zeker handig zijn bij veel situaties in het leven.

En wie weet misschien kun je er later toch nog ergens voordeel mee doen met je baan of iets dergelijks.

Maar zoals ik al zei, het feit dat je gewoon meer weet kan al goed voelen. Dan heeft het zeker zin.