Wat moet er in vastellingsovereenkomst staan en zitten er nog addertjes onder het gras?

Mijn baas wil me een vaststellingsovereenkomst aanbieden i.p.v. mijn arbeidscontract met daarin opgenomen 50% ww. Waar moet ik op letten?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

Tegenwoordig wordt een vaststellingsovereenkomst nog al eens aan een werknemer voorgelegd als wg van plan is deze te ontslaan. Dan wordt een vorm van ontslagvergoeding aangeboden. Dat heeft enkele haken en ogen. Als je akkoord gaat met dat ontslag door die vaststellingsovereenkomst te accepteren, dan ben je formeel akkoord gegaan met ontslag en loop je je ww uitkering mis terwijl je van de wg in geld 50% van de ww uitkering krijgt ( niet duidelijk hoe lang). Dat is dus geen echte uitkering maar vrij vertaald een soort gouden handdrukje.
Vandaag de dag met de grote problemen voor werkgevers kan dit risico worden voorkomen als het Arbeidsbureau het spel meespeelt en soms kan dat, zonder dat wn de uitkering van de WW zelf mis loopt. Ik raad je dringend aan zonder meer bij het arbeidsbureau langs te gaan en om raad te vragen. Misschien is er geen probleem met de voorgenomen regelen, maar je moet dat wel zeker weten.
De vaststellingsovereenkomst moet zwart op wit, door beide partijen getekend worden en gedateerd zijn.

Toegevoegd na 6 uur:
Uiteraard neem je dan even het concept-contract mee, dat dus nog niet is ondertekend. Denk er wel aan, dat als de overeenkomst getekend is, de datum van beëindiging van de arbeidsovereenkomst vast staat, waarschijnlijk per direct. In geval van een ontslagvergunning speelt een opzegtermijn. Als er ontbinding door de kantonrechter zou zijn stelt de rechter de ontbindingsdatum vast en ook de schadeloosstelling(i kantonrechtersformule). Dus dan staat je nog een en ander te wachten.
In feite gaat het nu vooral om het veilig stellen van de WW-uitkering: je wilt dat het ontslag/beëindiging onvrijwillig is. Via de kantonrechter wordt ook een bepaald bedrag toegezegd. Ik ga er voor het gemak even van uit dat wat de wg je aanbiedt daaraan gelijk staat, of meer, of langer, zo niet te zeggen. .Belangrijkste is je uitkering.in deze barre tijden veilig te stellen..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goed advies hiervoor. Stel de overeenkomst op in tweevoud, zodat elk der partijen een origineel, getekend exemplaar heeft.
Let er ook vooral op dat de overeenkomst niet minder bevat dan wat je zou krijgen bij onvrijwillig ontslag. Google eens op kantonrechtersformule, dan kun je uitrekenen wat je zou krijgen als je je ontslag aanvecht. De deal die je dan in feite maakt is dat je baas bespaart op de kosten en moeite van een procedure, daar mag ook wat tegenover staan.
Maar ga vooral langs bij een vakbond of een rechtswinkel. In het centrum voor werk en inkomen heb ik niet veel vertrouwen als het gaat om juridische advisering. Dat van die 50% WW kan ik bijvoorbaald al slecht plaatsen. Bedoel je dat je voor de helft word ontslagen? En wil je dat zelf wel?
10 jaar geleden
teusvh
10 jaar geleden
Recht op WW is 1 ding, het is ook van belang te (laten) toetsen wat er inhoudelijk wordt overeengekomen. Werkgevers hakken vaker met dat bijltje, als werknemer maak je dat zelden mee. En zelfs al denk je dat je begrijpt wat er staat, daar kan vaak een heel juridisch verhaal achter schuilgaan. Wat een vakman of -vrouw je dus kan toelichten, en je daarin kan adviseren.