Een universiteit in Nederland geeft onderwijs op BSc of MSc nivo, en mogen deze graden ook verlenen; Het onderwijs is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek, en de universiteiten hebben het recht om ook PhD graden te verlenen. De hogescholen mogen dit nadrukkelijk niet.

In het buitenland is dit onderscheid veel minder duidelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Een universiteit is doorgaans meer theoretisch onderwijs en een hogeschool heeft meer praktisch onderwijs met projecten, opdrachten en uitgebreide stages.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tot halverwege de jaren tachtig van de twintigste eeuw was de naam "hogeschool" voorbehouden aan instellingen voor hoger onderwijs die op universitair niveau functioneerden, maar niet het (volledige) aanbod van de "klassieke", brede universiteiten hadden. Zij waren doorgaans gespecialiseerd in een bepaald vakgebied (technische hogeschool, landbouwhogeschool, economische hogeschool). Daarna werden deze instellingen "universiteit" genoemd, en kwam de term "hogeschool" in zwang voor instellingen voor hoger beroepsonderwijs...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hogeschool is een ander woord voor HBO (of te wel, Hoger Beroeps Onderwijs). Je gaat naar de HBO als je eerst een HAVO-diploma hebt gehaald of een MBO-diploma. Naar een universiteit kan je alleen door een VWO-diploma te halen, of in sommige gevallen door eerst een HBO-opleiding te doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
op een universiteit krijg je over het algemeen een wetenschappelijke opleiding terwijl HBO veel beroep gerichter is
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op de universiteit is het vaak gericht op wetenschappelijk onderzoek.

HBO oftewel hogeschool leer je de theorie erachter en toepassing daarvan.