Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoeveel belasting moet ik betalen als ik diensten ga leveren aan klanten? (zie extra uitleg)

Ik wil graag een bedrijf beginnen, ik doe het nu al zwart maar wil graag weten of het nut heeft om een eenmanszaak te beginnen. Het volgende doe ik:

Ik help/repareer computers netwerken en derglijke aan particulieren.

ik vraag nu €25 per probleem exclusief materiaal kosten.

Nu is mijn vraag als ik €25 euro reken en ik moet daar btw over betalen houd ik €20.25 over als winst. maar over dat bedrag moet ik ook nog belasting betalen. Hoeveel netto winst houd ik dan over?

Ik houdt mijn onderneming klein en wil maximaal 8 klanten per maand bedienen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
820
Powergen
12 jaar geleden
Nettowinst=brutowinst-bedrijfskosten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat weet ik, maar nu wil ik graag weten wat de kosten ongeveer gaan worden voornamelijk de inkomsten belasting.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom wil je het wit doen? Je hebt het over 200 euro/maand. En de witkosten zul je toch moeten doorberekenen naar de klant....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Informeer bij de Kamer van Koophandel. Zij hebben (op hun site bijvoorbeeld) veel informatie, maar organiseren ook bijeenkomsten (voor weinig geld een dagdeel héél veel opsteken) voor beginnende ZZPers en freelancers.
De moeite waard! Bronnen:
- http://www.kvk.nl/bijeenkomsten/starten-als-freelancer-of-zzper/

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

als ik het goed begrijp zullen je inkomsten 8x25 zijn per maand.
Wanneer het af te dragen btw bedrag onder een bepaald bedrag ligt, dan val je onder de kleine ondernemersregeling (kor). Dit houdt in dat je deze btw niet af hoeft te dragen.
Over je uiteindelijke winst is weinig te zeggen, zoals al door power is aangegeven in zijn reactie, omdat wij de kosten niet weten.
Je uiteindelijke winst wordt in de Inkomstenbelasting (IB) belast volgens de daarvoor geldende schijven (zie belastingdienst website). Hier kan je vervolgens zelf een inschatting maken van de te betalen IB (dit zal in jouw geval waarschijnlijk onder de belastingvrije voet vallen).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het voordeel als je het wit doet is dat je ook naar buiten toe kunt optreden voor je klanten (je hoeft het niet in het geniep te doen).
Waarschijnlijk hoef je geen btw af te dragen i.v.m de geringe omvang van je bedrijfje maar kun je ook geen btw verrekenen.
Als je nettowinst per jaar minder dan € 6.000 is en je verder geen andere inkomsten hebt dan hoef je geen inkomstenbelasting te betalen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding