Wat zijn de verschillen tussen een bedrijf en een stichting?

En stel dat je samen met iemand iets wilt opstarten in de dienstverlenende sector, wat is dan het beste om te starten, een bedrijf of stichting?
Er worden mensen mee geholpen, maar wel tegen betaling en de oprichters willen er hun salaris mee verdienen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.1K

Het beste antwoord

een stichting:
Een stichting is een organisatie om een bepaald doel te verwezenlijken. Een stichting mag winst maken, maar de uitkering hiervan moet een ideële of sociale strekking hebben.

een bedrijf:
Een bedrijf is een organisatie van arbeid en kapitaal. Een bedrijf dat gericht is op het maken van winst wordt veelal een onderneming genoemd. Een bedrijf dat tastbare producten maakt wordt ook wel een fabrikant genoemd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een bedrijf is erop ingesteld winst te draaien, en een stichting heeft geen winstoogmerk. Teminste zo hoort het te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij zoals u hier de vraag stelt met de omschrijving die ik hier lees en deze dan letterlijk genomen, is alleszins het antwoord : bedrijf! En waarom?
Wel bij een stichting mag men de overschot , de winsten, het spaarboekje niet verdelen onder de wettelijke genieters, bij een bedrijf wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een bedrijf. Dat er mensen mee geholpen worden is geweldig, maar niet het eerste criterium. De salarissen zijn belangrijker in die keuze. Interessanter is de keuze: wat voor bedrijfsvorm? Ga eens langs bij de Kamer van Koophandel, daar weten ze er het fijne van.