Hoe werkt het als je veranderd van opleiding?

IK ben net begonnen met een opleiding en ik heb nu al me twijfels in de introductie werd er verteld dat je binnen 10 weken nog zonder problemen kon overstappen naar een andere opleiding ik vroeg me af of iemand hier ervaring mee had.

En hoe het dan werkt met:

-nieuwe boeken bestellen (moet je alles opnieuw betalen of kan je inruilen ofzow)

- Ik ga nu nog 2 weken aankijken of ik het nog leuk vind maar stel als ik het niet leuk vind hoe vertel ik me ouders dit? (die mij boeken hebben betaald en een trein abonnement die ik minimaal 4 maanden moet houden en naar een andere locatie moet gaan waar ik de trein niet meer nodig heb )

- de les stof inhalen van de andere opleiding ( dus ongeveer de eerste 3 weken)

- en hoe lang zou het duren voordat je de andere opleiding kan volgen

en moet ik nog met andere dingen rekening houden?

het gaat dan om een mbo opleiding op een roc

Toegevoegd na 21 uur:
ff voor de duidelijkhedi het gaat hier dus om een switch van opleiding niet om stoppen met school

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
12.9K
Annswers
13 jaar geleden
Hoe zijn je twijfels ontstaan? Wist je dat niet van te voren of heb je niet goed georiënteerd? Ben je bang dat je het niet kan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja ik denk ik kan beter switchen binnen 10 weken als ik het niet leuk vind inplaats van dat ik 4 jaar vast zit aan een opleiding

Het beste antwoord

Voor 1 oktober kan je sowieso nog switchen van opleiding je boeken kan je verkopen en kwa kosten aan de studie dat weet ik niet. Als je een BBL opleiding gaat doen kan je makkelijker instromen het hoeft dan niet per se in februari of september.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

- Ja ik heb hier ervaring mee. Het klopt inderdaad dat je zonder problemen kan stoppen na 10weken. Je krijgt in feite van de DUO een soort proeftijd om te ervaren of de studie wel bij je past. Stop je na tien weken dan moet je je schuld terug betalen en binnen de tien weken zit je in je 'proeftijd' en hoef je niks terug te betalen. Het kan zelfs zo zijn dat je nog wat schoolgeld terugkrijgt, maar dit ligt aan de school waar je zit.
- Nieuwe boeken zal je toch echt moeten bestellen maar je kan je oude verkopen. Van ruilen heb ik nog nooit gehoord maar als die andere opleiding op dezelfde school is kan je daar wellicht naar informeren.
- Hoe vertel je het aan je ouders? Dat is inderdaad lastig maar ik weet uit ervaring dat een studie onwijs kan tegenvallen. Een school doet natuurlijk haar uiterste best om tijdens open dagen e.d. goed uit de bus te komen maar de werkelijkheid is altijd anders. De gemaakte kosten zijn dan erg pijnlijk. Ik zou proberen om open te zijn tegen je ouders en zeggen dat je hebt doorgezet maar het echt anders was dan wat je je had voorgesteld.
- Ik weet niet of je gelijk kan beginnen met je nieuwe opleiding, dat verschilt heel erg per school/opleiding. Sommige hebben een instroom in februari en anderen alleen in september. Je moet dus wel rekening houden met de kans dat je een jaar moet wachten. Je zou dan wel kunnen werken, zo kan je misschien je ouders het één en ander terugbetalen en goed overdenken wat je echt wilt gaan studeren.

Toegevoegd na 1 minuut:
Sorry spelfout. Het klopt inderdaad dat je zonder problemen kan stoppen BINNEN 10weken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als ik zou overstappen was inderdaad van plan om me ouders terug te betalen in ieder geval bedankt
Ga praten met de decaan van je opleiding!

Over die 10 weken: Als je wel een opleiding afmaakt maakt het qua DUO in elk geval niet uit of je wel of niet bent overgestapt. Je hebt 4 jaar recht op studiefinanciering (of 5 met uni) en dat blijft zo ook als je overstapt. Als je helemaal stopt zit je wel met een probleem.

Ik ben ook overgestapt na 3 weken een aantal jaar geleden en daarbij heb ik veel gehad aan een gesprek met de decaan van de opleiding die ik op dat moment deed en met de decaan van de nieuwe opleiding. Zij hebben goed kunnen uitleggen wat de nieuwe opleiding inhoudt en wat de oude was. En daarnaast wat er voor nodig is om over te stappen. Voor mijn nieuwe opleiding moest ik bijvoorbeeld nog een toelatingstest doen (kunstacademie) en ingeloot worden in de tweede ronde (wat gelukkig allemaal gelukt is). Al dit soort dingen kunnen het beste door de decaan worden uitgezocht.

Maar voor je veranderd van opleiding denk er ook nog even over na wat je de rest van je leven wilt doen. Soms is de opleiding niet zo leuk, maar het werk wat je er daarna mee kunt doen wel. Dus, stop niet alleen vanwege de opleiding maar vooral omdat je weet dat je deze richting niet op wilt in je leven.