Wat kan ik vragen voor door mij geschreven tekst van een kinderliedje dat al eerder op CD, maar nu net ook in kinderboekvorm verschenen is?

Ik heb voor een paar kinderliedjes de tekst geschreven en nu is er een kinderboek verschenen waarin mijn en andere teksten zijn opgenomen, geïllustreerd door een bekende illustrator. Achterin het boekje zit de muziek-cd. Voor de muziekuitvoeringen van de betreffende liedjes krijg ik via Buma Stemra de rechten uitgekeerd. Maar voor de publicatie van de tekst in een boek keert Buma Stemra niet uit. Weet iemand hoe ik aan mijn rechtmatige verdiensten kom?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Uit je toelichting kan ik niet goed opmaken of die CD al zelfstandig bestond, of dat die CD nieuw is en samen met dat boek wordt uitgegeven. Maar in beide gevallen is wel duidelijk dat alles met de rechten en jouw inkomen voor wat betreft de CD perfect is geregeld. Het probleem is dus alleen het boek, waar jouw teksten in staan.

Er zijn maar 2 mogelijkheden:
- je merkt opeens dat je teksten in een boek verschijnen en je weet daar niets van. Dan heeft de uitgever een fors probleem.
- je wist het wel, maar blijkbaar zijn de zaken niet goed geregeld.

Kijk je contact na, of de afspraken die zijn gemaakt, toen de CD tot stand kwam. Misschien staat daar wel vermeld, dat je ook toestemming hebt gegeven voor publicatie in een andere vorm. Is dat niet zo, dan kun je 2 dingen doen:

Neem contact op met Buma/Stemra en vraag advies. Ze zijn daar prima op de hoogte hoe dit soort zaken geregeld zijn, of geregeld horen te worden. Vooral omdat je daar al "bekend" bent, zullen ze je graag verder willen helpen.
Of neem contact op met de uitgever van dat boekje. Zij zullen je precies kunnen vertellen, hoe zij tot het besluit zijn gekomen jouw teksten te publiceren, en je kunt dan eventueel alsnog afspraken maken met de uitgever over een vergoeding.
Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Op jouw teksten heb je auteursrecht. Auteursrechten worden echter vaak verkocht aan de uitgeverij van een boek of aan zo'n uitgeverij in licentie gegeven, waarvoor je een vergoeding ontvangt. Daaraan moet een schriftelijke overeenkomst ten grondslag liggen. Een eerste advies zou kunnen zijn het contract na te kijken dat je met de uitgeverij hebt gesloten danwel contact op te nemen met de uitgeverij van het boek.
Computoon