Wat voor moeilijke situaties ondervindt een kind dat groep 4 van de basisschool overslaat?

Onze zoon van 7 (jarig in december) zit nu in groep 3, maar functioneert met taal al eind groep 4, en met rekenen zelfs begin groep 5. Hij is niet hoogbegaafd (denken we), maar is gewoon op het verkeerde moment jarig...

Toegevoegd na 11 minuten:
Hij is groter dan de meeste kinderen uit groep 4, en heeft daar ook meer vriendjes dan in zijn eigen klas. Ook belangrijk!

We willen hem eigenlijk geen jaar over laten slaan, het gaat er nu alleen om dat we alles overwogen hebben.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De beslissing om een kind een jaar over te laten slaan moet altijd zorgvuldig genomen worden. Zowel de cognitieve als sociale aspecten moeten daarin mee wegen. Als naast taal en rekenen ook spelling en lezen op een goed niveau is, is het het overwegen zeker waard. Juist een kind wat kien is lijdt eronder als hij/zij niet genoeg uitdaging krijgt. Ook met de blik vooruit is het het overwegen waard. als een kind te gemakkelijk door de lesstof heen rolt is het de vraag of hij/zij op het voortgezet onderwijs met het leerwerk en de uitdaging om weet te gaan. Sociale emotionele ontwikkeling is wel een punt wat mee moet wegen. Zelf ben ik juf en heb diverse kinderen in de klas gehad die een groep over hadden geslagen. Doorgaans gaf dat weinig problemen. Kinderen trekken zich ook in sociaal emotioneel opzicht op aan de kinderen om hen heen. Ze worden vaak wel meegenomen door de groep. Dat gaat vrij natuurlijk. wanneer er besloten worden een kind een groep over te laten slaan is het het beste om dat zo jong mogelijk te doen. De leerstof wordt steeds complexer. Soms is het ook goed om het kind zelf te vragen wat hij/zij ervan vindt. Hij/zij is ten slotte ervaringsdeskundige...Tot slot: bij twijfel kan een school ook besluiten het tot de herfstvakantie te proberen en dan pas te beslissen. veel wijsheid!

Het maakt niet heel veel uit welk jaar er wordt overgeslagen. Het feit dat er wordt overgeslagen grijpt het meest in. Mijn dochtertje (aprilkind, dus toch al een jonge leerling) ging van 1 naar 3. (wat nu 3 en 4 is) In de leeslessen zat ze zelfs in de hoogste groep. Ze werd niet alleen in een klap bij haar klasgenootjes, vriendinnetjes en leuke juf weggehaald, in die oudere groepen werd ze regelmatig op de kop gezeten door de nieuwe klasgenoten. Die vonden het maar niks, zo'n voorgetrokken wijsneus( tot overmaat van ramp was ze ook nog eens heel klein van stuk..). Het heeft niet vreselijk lang geduurd (gelukkig heeft de school e.e.a. goed opgevangen en begeleid) maar het was heel erg vervelend. Het zoontje van mijn nicht is zelfs 2 x een klas overgesprongen (zat met 10 jaar op het Gym!) Hij is ook enorm getreiterd in de nieuwe klassen. En ook alleen in de beginperiode. Overigens: wij wilden ons kind ook liever niet laten overslaan. Maar de schoolleiding heeft erg aangedrongen. Nadat ik een tijdje als hulpjuf heb meegedraaid in haar klas, zag ik dat het inderdaad vreselijk voor haar was. Hoe kan een kind plezier enm uitdaging vinden in letterdozen als het al zelfstandig Guus Kuijer e.d. leest.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100