Ik zou graag eens de andere kant van het verhaal willen belichten, uit eigen ervaring.
De leerkrachten op mijn basisschool hebben mijn ouders voorgesteld om mij een klas over te laten slaan, mijn ouders waren daar om alle genoemde redenen erg op tegen en het is ook niet gebeurd.
Ik zat in een zogenaamde zwakke klas, de kinderen uit mijn klas preseerden op een aanzienlijk lager niveau dan ik. Dit zorgde ervoor dat ik vaak als buitenbeentje werd gezien, want ik haalde alleen maar heel erg hoge cijfers en had totaal andere interesses. De klas hoger presteerde gemiddeld veel beter en hun interesses kwamen meer overeen met de mijne, daar zaten dan ook mijn vriendjes en vriendinnetjes.
Omdat er in mijn jeugd en op mijn school weinig ruimte was voor extra simulatie, mede gezien het feit dat de andere leerlingen veel extra ondersteuning was, verveelde ik me dood. Wat er uiteindelijk in resulteerde dat ik school echt vreselijk vond.
Natuurlijk kleven er nadelen aan het laten overslaan van een klas, maar er is maar weinig inzicht in de consequenties van het niet laten overslaan van een klas.
Als mensen mij om raad vragen, geef ik altijd de volgende suggestie mee. Laat een kind eens een paar dagen meedraaien in de hogere klas en kijk eens hoe dat gaat, vaak kun je al in een paar dagen merken of jouw kind dit al dan niet aankan.
Daarbij een klas blijven zitten is geen schande, waarom zou een klas overslaan dat wel zijn?