Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Agressie bij potentiële stageplek, aannemen of niet?

Voor wat context: ik (22 jaar, vrouw) ben een student pedagogiek en dringend opzoek naar een stageplek voor aankomend jaar. Door veel valse hoop en wat miscommunicatie is het elke keer toch niks geworden met stageplekken. Nu loop ik achter de feiten aan en ben ik gewoon erg wanhopig voor een stageplek.

Eindelijk heb ik iets gevonden, interview gedaan en ze bellen me dat ze me er graag willen hebben. Alleen ben ik tijdens ons interview erachter gekomen dat er veel spraken is van heftige agressie bij de jongeren die daar verblijven (ongeveer 6 tot 20 jaar oud). Ik heb hier echter nog nooit mee te maken gehad, ook niet op mijn vorige 2 stageplekken. Wel dat een kindje boos was een beetje ging schoppen of slaan maar geen oprechte agressie. De jongeren hebben daar last van allerlei problematiek en ook verstandelijke beperkingen.

Mijn dilemma is dus nu dat ik dit eigenlijk maar gewoon moet accepteren ookal vind ik het ontzettend eng en helemaal niks voor mij. Mijn andere optie is snel een reguliere kinderopvang opbellen omdat die vaak wel mensen zoeken maar dan leer ik er waarschijnlijk niks nieuws meer (omdat ik hiervoor ook al bij een kinderopvang heb gestaan).

Ga ik toch maar wel doorbijten voor een jaartje en met zeer agressieve jongeren werken waar ik zelf oprecht echt bang voor ben of ga ik toch maar de makkelijke route kiezen en zo snel mogelijk een andere plek vinden?

Wat vinden jullie, wat is jullie ervaring?

Verwijderde gebruiker
4 maanden geleden
Abcde
4 maanden geleden
Als je mensen moet corrigeren waar je bang voor bent, dan hebben ze dat vaak door en werkt dat niet. Vraag in hoeverre je wordt begeleidt binnen de groep. Komt het voor dat je alleen staat voor de groep, of zijn jullie altijd met minimaal 2 (wat je waarschijnlijk een veiliger gevoel geeft)? Misschien is het mogelijk voordat je "ja" zegt, een paar dagen mee te lopen in de groep?
Je kunt leren hiermee om te gaan, maar ik denk dat dit werk ook in je moet zitten. Dat weet je pas, als je het probeert. Onze dochter werkt met jongeren van 14+ ,waar agressie bij voorkomt. Zij komt regelmatig met blauwe plekken thuis, heeft een keer een mes op haar gericht gekregen en toch, ze houdt van dit werk. De momenten dat de jongeren groeien in gedrag en de momenten dat het echt gezellig is, zijn voor haar waar ze het voor doet. Bang is ze niet, wij ook niet meer, zij gaat de uitdaging graag aan. Als je het doet, zorg dan dat je iets anders achter de hand hebt, waar je op terug kan vallen, mocht het echt niets voor je zijn.
Castle
4 maanden geleden
Als je een student pedagogiek bent zou ik deze ervaring niet uit de weg gaan. Verdiep je eens in hoe om te gaan met agressieve jongeren. Vraag eens bij je nieuwe stageplek of ze je goed kunnen begeleiden om hiermee om te gaan.
Ikhebgeenidee
4 maanden geleden
In welke richting wil je uiteindelijk gaan werken?
Dit is een mooie kans om ervaring op te doen. Geef bij het stagebedrijf aan dat je twijfels hebt. Vraag hoe zij daar tegenaan kijken. Hoe ze jou daarin kunnen/gaan begeleiden.
Een jaar doorbijten is geen optie. Dat gaat ten koste van degenen die je moet begeleiden, het stagebedrijf én ten koste van jezelf. Met mogelijk een negatieve uitkomst van je stage. Of je kiest ervoor en gaat ervoor. Of je kiest voor wat anders.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing