Hoe compenseren bedrijven / overheid doorgaans voor het verlies van het recht op AOW bij langdurig verblijf in het buitenland (uitgeschreven in NL)?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

De AOW is een volksverzekering. De AOW-premie wordt in één bedrag geheven met de belasting en overige premies voor de volksverzekeringen, over de eerste twee belastingschijven (= tot eur 33.363.-). Het premiepercentage voor de AOW is 17,9%. Voor elk jaar dat de pensioengerechtigde in de vijfig jaar voor het bereiken van de AOW-leeftijd niet verzekerd is geweest - bijvoorbeeld vanwege het wonen in het buitenland - wordt de AOW met 2% gekort.

Maar er zijn natuurlijk regels en uitzonderingen.

Voor overheidspersoneel (ambtenaren) is het eenvoudig. Nederlanders die in het buitenland in Nederlandse overheidsdienst zijn, op een consulaat of ambassade werken of Nederland vertegenwoordigen bij een internationale organisatie zijn verzekerd voor de AOW.

Maar anderen die in het buitenland gaan wonen en/of werken zijn niet langer verzekerd. Zij kunnen een vrijwillige AOW-verzekering afsluiten als men hier tenminste één jaar voor de AOW verzekerd is geweest. Dat kan (voor degenen die nog geen 50 zijn) maximaal 10 jaar. Dat gaat via de SVB (de Sociale Verzekeringsbank). Na die 10 jaar moet je weer een jaar hier gaan wonen om de vrijwillige verzekering opnieuw 10 jaar te kunnen afsluiten. Degenen die al 50 jaar of ouder zijn kunnen deze verzekering afsluiten tot de AOW-leeftijd.

Moet dit gecompenseerd worden door die bedrijven? Lijkt me niet nodig, want als je voor een Nederlandse werkgever werkt in het buitenland wordt natuurlijk ook de loonheffing lager omdat de AOW-premie er niet meer in 'verpakt' zit als je in het buitenland gaat wonen. (Je houdt netto meer over). Je kunt -voor hetzelfde bedrag als in de loonheffing zou hebben gezeten voor de AOW- die vrijwillige verzekering afsluiten voor maximaal 10 jaar.

Verder is er nog een sympathieke fiscale regeling (de 30%-regeling) voor mensen die door een Nederlandse werkgever naar een 'ver weg' buitenland worden uitgezonden, vanwege de extra kosten die je als gevolg daarvan hebt. Maar dat voert te ver voor dit antwoord.

Als je het AOW-pensioen in het buitenland gaat 'genieten' in plaats van hier moet je er wel rekening mee houden dat dit niet in ieder land volledig kan worden uitbetaald. Het pensioenbedrag van 50% van het minimumloon kan wel overal betaald worden, voor de rest hangt het van allerlei regels af De EU/EER-landen (en nog een vastgesteld aantal andere verdragslanden) leveren in ieder geval geen probleem op wat dit betreft.
Computoon