Hoe belangrijk is Binas bij het bio, natuurkunde en scheikunde examen? Heb je die per se nodig?

Ik werd nogal afgeschrikt door Binas, omdat het me niet fijn lijkt dat ik veel dingen op 3 verschillende examens nog op zou moeten zoeken. Weet iemand of je deze per se nodig hebt op je examens? Ik kijk er namelijk tegenop, omdat je dan bv niet weet wanneer je dat boek dan moet gebruiken of waar je dingen kunt vinden (al krijg je dát natuurlijk wel nog te zien). Ik sta wel goed voor bio, scheikunde en natuurkunde, maar weet ook niet hoe extreem die inzichtvragen daar worden? Zijn die wel echt gebaseerd op de theorie of zijn dat echt ver gezochte vragen? Dan is Binas, de onzekerheid over bepaalde info op toetsen, ook nog een enorm nadeel voor mij. Dat is ook een reden waarom ik misschien geschiedenis zou willen kiezen, wat gepaard gaat met een heel ander profiel. Ik sta nog steeds goed voor die vakken en dat is meer met "leervakken" die eigenlijk meer mijn ding zijn. Weet iemand of het slim is dat ik ga voor wat me nu beter afgaat (voor gs en eco sta ik beide een 8, maar voor natuurkunde, bio en scheikunde 9,5+7,9+9,2) of voor de "kant" die me eigenlijk meer ligt, dus het meer letterlijk leren? En is Binas nou zo'n grote factor? Is dat ook echt iets wat echt een nadeel is op toetsen en dus vooral je examen?
(Ik zit op gymnasium 3, dus moet nog klas 4,5 en 6)

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
1.6K
Anoniem01102016
2 jaar geleden
De Binas is wel belangrijk bij het examen, maar daar hoef je je geen zorgen over te maken: In de les wordt er genoeg aandacht aan het gebruik ervan gegeven
Ritsuka
2 jaar geleden
Je leert wanneer je Binas mag gebruiken en wat er ongeveer in staat.
tinus1969
2 jaar geleden
Binas is juist handig - je hoeft niet alles te onthouden maar kunt het opzoeken.
Inekez1
2 jaar geleden
Binas bevat veel informatie die je niet allemaal uit je hoofd hoeft te leren. Mag wel natuurlijk, maar lijkt me niet logisch. Als je goed bent in leren en snel dingen onthoudt, is het wel voor de hand liggend dat je op een gegeven moment (dus in gym6 en niet al meteen in gym4) uit je hoofd weet welke informatie je uit welke tabel moet halen. Je hebt dan niet elke keer de inhoudsopgave of register nodig om te kijken waar je iets op moet zoeken.
Inekez1
2 jaar geleden
Als je nu goed bent in de exacte vakken en ook in de leervakken, dan zou ik de keuze voor je profiel vooral laten afhangen van wat je later wil worden. Kun je nog geen keuze maken, dan zou ik toch gaan voor de exacte kant. Wil je later toch meer weten van geschiedenis, dan kun je daar ook zelf nog wel een boek over lezen of zelfstudie voor volgen. Bij exacte vakken is klassikaal onderwijs met practicum-opdrachten veel meer van belang.

Antwoorden (1)

Afhankelijk van je leerstijl is Binas belangrijk tot cruciaal.
Bij scheikund3 heb je veel tabel 45 nodig (oplosbaarheid van zouten), tabel 48 (redox) en tabel 49 (zuurbase). Ook veel komen de vetzuren voorbij. Al Deze info moet je niet leren en ik ken niemand die die ook daadwerkelijk uit het hoofd geleerd heeft.

Voor natuurkunde gebruik je binas voor het opzoeken van allerlei zaken. Soortelijke warmte, info over hemellichamen, isotopen (radioactief verval), noem maar op. Deze tabelnummer weet ik niet uit mijn hoofd.

Voor biologie zijn er de aminozuren, gencoderingen, etc. De makers van het centraal schriftelijk gaan er van uit dat je Binas hebt en je moet weten hoe je binas moet gebruiken. Binas is dus echt belangrijk
En als je geen formules wilt leren, dan is Binas cruciaal voor bijv natuurkunde. Alle forrmules die je moet leren, staan daar in.

Ik heb ook niet alles geleerd bij mijn examen. Juist omdat ik Binas had maar ik wist wel van praktisch alle formules hoe ze gebruikt moesten worden en waarbij. Binas vormde in die zin een spiekbriefje/controle.
2 jaar geleden
Inekez1
2 jaar geleden
+
Maar er zijn ook toetsen waarbij je juist geen Binas mag gebruiken. Dan is het juist de bedoeling dat je de betreffende formules wel uit je hoofd hebt geleerd!
Thecis
2 jaar geleden
Nooit bij het centraal schriftelijk. Daar mag het altijd.
Maar bij de toetsen daarvoor in lagere klassen (dan het eindexamen), daar kan het iedereen voor komen dat je binas niet mag gebruiken.