Verdient een piloot bij KLM meer dan een piloot bij KLM Cargo?

Ik vroeg me af of je als piloot bij een vrachtbedrijf (of afdeling binnen een bedrijf) minder verdient dan een piloot bij de passagiers.

2 jaar geleden
3.3K
Griffin
2 jaar geleden
Zit geen verschil tussen, immers vervoeren piloten die vracht vervoeren ook wel passagiers en vice versa, je hebt vaak ook combi's naar HK, dat is gedeelde vracht én passagiers, het wordt pas een ander verhaal als je bij FedEX aan de gang gaat v.s. KLM.
Thecis
2 jaar geleden
Waarom als reactie en dan niet als antwoord?
Griffin
2 jaar geleden
"Waarom als reactie en dan niet als antwoord?"
Geen idee eigenlijk :-)
SimonV
2 jaar geleden
Zie ook:
https://www.baatraining.com/the-differences-between-passenger-and-cargo-pilots/
https://nl.wikipedia.org/wiki/KLM_Cargo

Het beste antwoord

Hoe meer verantwoordelijkheid, des te hoger het salaris. Bij de KLM verdient de piloot van een klein vliegtuig (smalle romp) zo'n 30% minder dan een piloot van een zogenoemde widebody. Een klein vliegtuig: een salaris van circa 100.000 euro (dat kan oplopen tot maximaal ongeveer 225.000 euro) tegenover een widebody een salaris van circa 130.000 euro tot maximaal ongeveer 300.000 euro.
De piloot van een cargo is wat verantwoordelijkheid betreft eerder te vergelijken met een vliegtuig met weinig passagiers (klein vliegtuig) dan met een vliegtuig met veel passagiers (widebody).
Bronnen: https://www./consultancy.nl/nieuws/19533/klm-piloot-verdient-veel-meer-dan-een-collega-vlieger-maar-werkt-minder
https://www.salarispiloot.nl
https://www.onetime.nl/geld-financieel/wat-verdient-een/piloot
2 jaar geleden
LeonardN
2 jaar geleden
In de link van je eerste bron zit een / teveel.
https://www.consultancy.nl/nieuws/19533/klm-piloot-verdient-veel-meer-dan-collega-vlieger-maar-werkt-minder Ik haal uit je bronnen nergens de claim:
"Hoe meer verantwoordelijkheid, des te hoger het salaris." Kan je de exacte bron aangeven en de alinea, of een copy-paste, waarin dat volgens jou gezegd wordt?
SentWierda
2 jaar geleden
In enkele bronnen wordt uitgelegd dat een piloot in een klein vliegtuig (weinig passagiers) veel minder verdient dan een piloot in een groot vliegtuig (veel passagiers).
Op Consultancy.nl onder de tussenkoppen Smalle romp en Brede romp. Een salarisverschil bij KLM van bijna 29% tussen Boeing 737 (smalle romp) en Boeing 747 (brede romp).
Op de website Salarispiloot.nl staat dat de piloot van het grootste vliegtuig (Boeing 747) het meeste ontvangt.
LeonardN
2 jaar geleden
Ja dat lees ik ook.
Nu de vraag waaruit trek je dan de conclusie dat het om verantwoordelijkheid gaat?
Ik lees dus vooral dat het om de grootte van een vliegtuig gaat.
Daaruit haal ik nog niet dat dat DUS samenhangt met verantwoordelijkheid.
Je lijkt dus een voorbarige conclusie te trekken. (ik zeg niet dat het niet zo is, ik lees het er gewoonweg (nog?) niet in)
SentWierda
2 jaar geleden
@LeonardN. Het lijkt een zinloze discussie te worden.
Het heeft niets te maken met de grootte van de vliegtuigen. Het heeft te maken met de capaciteit m,b.t. het aantal mensen aan boord. Een 737 staat hierdoor lager in de pikorde dan de 747. Zoals ook een cargo lager in de pikorde staat dan een 747.
Daarover gaan de vermelde bronnen, niet over de inhoud (kubieke meters) van een vliegtuig.
De verantwoordelijkheid heeft niets te maken met met aantal kubieke meters maar met het aantal mensen aan boord. Dat staat in mijn antwoord en dat is het antwoord op de vraag.
Een piloot met 300 mensen aan boord verdient per definitie meer dan een piloot met 100 mensen aan boord of een cargopiloot met 5 mensen aan boord.
LeonardN
2 jaar geleden
Van JOUW bron:
https://www.salarispiloot.nl
kopje factoren "Ook is het van belang op welk toestel je vliegt. Ook in dit geval kan men zeggen dat je meer verdient op de grotere toestellen."
Enkel grootte wordt als factor genoemd.
Deze copy-paste ondersteunt mijn stelling direct. Geef nu een copy-paste die jouw stelling ondersteunt.
SentWierda
2 jaar geleden
Dat noem ik selectief citeren. Het citaat heeft niet betrekking op alle toestellen (incl. cargo) maar uitsluitend op passagierstoestellen. Uiteraard verdient een 747-piloot meer dan een 737-pilopot.
Het gaat niet om uitsluitend de grootte van het toestel. Het gaat om hetgeen wordt vervoerd. Kernwoord bij alle luchtvaartmaatschappijen, ook bij de KLM, is: verantwoordelijkheid. De verantwoordelijkheid van de piloot. Met andere woorden: het gaat om het aantal personen aan boord. In een widebody cargo met vijf mensen aan boord is die verantwoordelijkheid heel gering. Daarom verdient een cargopiloot (een widebody) ook veel minder dan een piloot met honderden mensen aan boord (een widebody).
Nog een bron: https://tradingcoach.nl/inkomen/wat-verdient-een-piloot/